پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
فیلمی از منظومه ی شمسی و خورشد
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 1292
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی



اطلاعاتی در مورد ماهواره ها
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 1342
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

ماهواره,ماهواره چیست,ایستگاههای فضایی ,انواع ماهواره

اطلاعاتی در مورد ماهواره
 لغت ماهواره طبق تعریف , به سفینه ای گفته می شود که درمداری به دوریک سیاره معمولا زمین درحال گردش باشد. در عصری که ما در آن زندگی می کنیم ماهواره وتکنولوژی وابسته به آن آنچنان درتاروپود جوامع بشری نفوذکرده وبه پیش می تازدکه نقش تعیین کننده آن درسیرتحولات تمدن بشری ,قابل توجه است .
بخشی ازتحقیقات وپژوهشهای علمی -تخصصی که درآزمایشگاههای مسقر در فضا انجام می شود , هرگز نمی توانست روی کره زمین جنبه عملی به خود گیرد. این تحقیقات که بسیارمتعدد ومتنوع است ,درتخصصهای پزشکی , داروسازی , مهندسی مواد, مهندسی ژنتیک ودهها مورددیگر, تا به حال دستاوردهای بسیار ارزنده ای را به جوامع بشری عرضه کرده است .

ماهواره ها که در فضا درحال گردشند, می توانند اطلاعات باارزشی در اختیارانسان قراردهند که منجربه تحولات شگرفی در زمینه های گوناگون شود. ماهواره های کشف منابع زمینی هواشناسی , مخابراتی , پژوهشی ونظامی ازاین نوعند.
 این ماهواره هابسیاری ازناشناخته های جهان آفرینش را آشکار ساخته اند و تسهیلات گوناگونی نصیب جوامع بشری کرده اند. در دنیای پرتحول وپرتحرک امروز, انسان کنجکاووجستجوگرهمواره درپی یافتن پاسخ به نیازهای خوداست واگر نتواند خواسته های خودرادرروی زمین بیابد, آنها رادرقعر دریاها, اقیانوسها یا درفضای بیکران جستجو خواهدکرد.
این تلاش پیوسته وپیگیر این نوید را به ما می دهد که درآینده , بسیاری از رازهای نهفته دیگرآشکار و درمسیر رشد وتکامل نوع بشر به کارگرفته می شوند. امیداست که دسترسی به این آیات الهی که ذره ای درمقابل بینهاین است ,انسان رابه عظمت وشکوه خالق این .شگفتیها آگاه سازد واورادرارتقای جلوه عبودیت خویش راهنما باشد .
 اجزای سیستم ماهواره ای مخابرات
سیستم ماهواره ای مخابرات مجموعه ای است از ایستگاههای فضایی و ایستگاههای زمینی به منظور ایجادارتباطات رادیویی .بخشی ازاین سیستم ماهواره ای می تواند تنها ازیک ماهواره و ایستگاههای زمینی مربوطه تشکیل می شود. این مجموعه , یک ( شبکه ماهواره ای ) نامیده می شود .
ایستگاههای فضایی 
ایستگاه فضایی شبکه ماهواره ای مخابرات , از ماهواره ( بخش اصلی شبکه ) و دستگاههای جانبی تشکیل شده است .
 ساختمان ماهواره
 ماهواره از دوبخش تجهیزات مخابراتی وغیرمخابراتی تشکیل شده است . زیرسیستمهای مخابراتی , آنتنها و تکرارکننده ها هستند. در بخش مخابراتی , دستگاهی وجود دارد که وظیفه تکرارکننده های رله رادیویی را انجام می دهد و ( ترانسپاندر ) نام دارد .ترانسپاندرها سیگنالهای فرستاده شده از زمین را دریافت وپس ازتقویت وتغییرفرکانس آنها را به زمین می فرستند.
آنتنهای مربوط به این ترانسپاندرها طوری طراحی شده اند که فقط قسمتهایی ازسطح زمین را کهدرون شبکه ماهواره ای قرار دارند, پوشش می دهد. یک ماهواره معمولا آنتنی همه جهته دارد که برای دریافت سیگنالهای فرمان صادره از زمین به کارمی رود زیرا آنتنهای دیگر ماهواره احتمال دارد به سوی زمین نباشند .

آنتن همه جهته همچنین برای کنترل سیستمهای فرعی در زمان پرتاب ماهواره و تعیین موقعیت آن به کارمی رود.بخش غیرمخابراتی ماهواره که در واقع قسمت پشتیبانی فنی آن است شامل سیستم کنترل حرارتی , سیستم کنترل موقعیت ومدار, ساختمان مکانیکی ,سیستم منبع تغذیه وموتور  اوج است .

ماهواره,ماهواره چیست,ایستگاههای فضایی ,انواع ماهواره

 سیستم کنترل حرارتی ماهواره
این سیستم باید درجه حرارت دستگاهها و تجهیزات دورن ماهواره را در حد متعادل و متعارف حفظ کند.
سیستم کنترل موقعیت ومدار
 کنترل موقعیت ماهواره آن است که جهت تابش پرتو فرکانسهای رادیویی آنتن را برای منطقه موردنظر درروی زمین ثابت نگه می دارد.
 ساختمان مکانیکی 
ساختمان ماهواره باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند نیروهایی را که بر اثر فشارهای دینامیکی در هنگام روشن شدن موتور و پرتاب وارد می شود , تحمل کند.

بدنه ماهواره معمولا از آلیاژ آلومینیوم سبک ساخته می شود که شامل سلولهای خورشیدی و منعکس کننده های آنتن نیز هست این قسمت ازترکیب موادی مانند فیبرکربن که دارای استحکام وثبات ساختمانی خاصی است ساخته می شود.
سیستم منبع تغذیه 
منبع اصلی تغذیه معمولا سلولهای خورشیدی هستند. انرژی خورشیدی جذب شده برای شارژکردن .باتریهای ذخیره نیزمورداستفاده قرارمی گیرد.این باتریهاازنوع نیکل -کادمیم هستند.
موتوراوج
نقش موتوراوج ایجاد مدار دایره ای شکل وجلوگیری ازانحرافات مداری ماهواره است .بعضی مواقع با استفاده ازموتوراوج , ماهواره هارادرمدار ثابت مستقرمی کنند.
ایستگاههای زمینی 
ایستگاههای زمینی سیستمهای ماهواره ای مخابرات براساس نوع استفاده ازآنهاعبارت اند از:
ایستگاههای ثابت ,ایستگاههای سیار.ایستگاههی زمینی ماهواره معمولا ازچند قسمت تشکیل شده اند. آنتن , فرستنده , گیرنده , سیستمهای کنترل برقراری ارتباط ومنابع تغذیه مورد لزوم ایستگاه هر یک ازاجزای فوق شامل قسمتهای مختلفی اند که متناسب با نوع ایستگاه زمینی , حجم وتجهیزات آنها متفاوت خواهدبود.
آنتن ایستگاههای زمینی
 به طور کل آنتن فرستنده , انرژی الکتریکی حاصل از یک منبع را در فضا به صورت امواج الکترومغناطیسی پخش می کند. سپس آنتن گیرنده این امواج رامی گیردوبه انرژی الکتریکی تبدیل می کند .

در هر سیستم مخابرات رادیویی , آنتن نقش حساس و مهمی دارد, زیرا با انتخاب آنتنهای مناسب ونصب وتنظیم صحیح آنهامی توان تاحدزیادی بازدهی سیستم رابالا برد. علایم و سیگنالهای فرستاده شده از ماهواره توسط آنتنهای بزرگ یا کوچک دریافت می شودوسپس به دستگاه تقویت کننده انتقال می یابد. ایستگاههای زمینی دارای دو نوع آنتن فرستنده و گیرنده به صورت بشقابی در اندازه های مختلــــــف هستنــــد .
 این آنتنها اطــــلاعات را به صورت امواج رادیویی به فضا می فرستند یا از فضا دریافت می کننـــد. آنتن ایستگا ههای زمینی در ابعــــاد بزرگ و ساختمان مکانیکی معینی ساخته می شوند که قطرنوع قدیمی آنها به بیش از ۳۰۰ تن می رسد . از آنجا که فرکانس مورد نظر برای سرویس ثابت ماهواره درمحدوده فرکانسهای مگاهرتزوگیگاهرتزاست , آنتنهای مورداستفاده .ماهواره تقریباهمه ازنوع آنتنهای منعکس کننده هستند.
سیستم های کنترل وردیابی فضایی 
این سیستمهابه طورکلی چهارعمل راانجام می دهند : 
فرمان ازراه دور : 
عبارت است ازفرستادن سیگنال جهت انجام کارهایی که ماهواره به وسیله فضایی برای آن تنظیم شده است , مثلا برای راه اندازی یک قسمت خاص یا فرمان برای تغییر مسیر یا پرتاب یک موشک .
 اندازه گیری از راه دور :
عبارت است ازسیستمی که اطلاعات دریافت شده ازماهواره یاسفینه های فضایی رابه صورت علامتهایی مخصوص و قابل درک برای تجهیزات زمینی در می آورد واز این طریق , اندازه گیری ازمسافتهای خیلی دورانجام می شود .
 ردیابی : 
 بااین کارموقعیت مداری وسرعت ماهواره ومشخصه های دیگرآن گزارش می شود .
 کنترل :
عبارت است ازهدایت وسایل وبالارودنده های فضایی وماهواره هادرمدار, به وسیله شبکه ایستگاههای زمینی بخصوصی که کنترل , یکی از کارهای آنهاست ماهواره ها دقیقا در موقعیت خودنسبت به زمین ثابت نیستند و برای اینکه بتوان آنها را در موقعیت فضایی از پیش تعیین شده خود ثابت نگه داشت , باید از ایستگاههای زمینی به طور مرتب تنظیمهایی بروی موقعیت آنهاانجام گیردتابتوان ازانحراف مسیرماهواره جلوگیری کرد .
عوامل موثردرهزینه تجهیزات ایستگاه زمینی 
قطرآنتن مهمترین عاملی است که هزینه آنتن راتعیین می کند, چون بابزرگ بودن قطر, وزن آنتن سنگین ترمی شود و احتیاج به نگهدارنده هایی قویتر پیدامی کند وهمچنان که شعاع کم می شود تجهیزات ردیاب پیچیده تر می شود. برای آنتنهای بزرگ مثلا ۱۱متری و ۱۳ متری سیستمهای دریاب کامپیوتری موردنیازوسیستم هدایت امواج آنتن , بزرگتروپیچیده تر می شود .در سیستم ارسال , قدرت لازم برای تقویت کننده های سیگنال , یک عامل تعیین کننده در قیمت فرستنده است .
نه تنها قیمت این تقویت کننده های سیگنال گران است , تامین قدرت موردنیاز آن نیز در مناطق دورافتاده باید در نظر گرفته شود, زیرا بیشترین قدرت مصرفی در سیستم , صرف تغذیه تقویت کننده های سیگنال می شود. پس عوامل عمده ای که درهزینه تجهیزات یک ایستگاه زمینی موثرندعبارتنداز: قطرآنتن , مقدارقدرت تقویت کننده های سیگنال , سیستمهای جایگزین تجهیزات اصلی وقطعات یدکی .


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,
:: برچسب‌ها: ماهواره ی فضایی , ماهواره , ماهواره چیست؟ , ,



وﺿﻌﯿﺖ واﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﯾﺎ (STALL) :
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 627
نویسنده :

 

اﮔﺮﮐﻨﺘﺮل ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ﺑﺎ ﮐﺸﯿﺪن ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ اﻫﺮم ﻫﺪاﯾﺖ ‫ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﺑﻪ ﻋﻘﺐ ازدﺳﺖ ﺑﺪﻫﯿﺪ ﺑـﻪ ﯾـﮏ     ‫‫وﺿﻌﯿﺖﺑﺤﺮاﻧﯽ دﭼﺎر ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺷﺪ.

ﺟﺮﯾﺎن ﻫﻮا ﺑﺮ روی ﺑﺎﻟﻬﺎ ﮐﺎﻫﺶ ‫ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﺷﻤﺎ ﺑﻪ زودی ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﻓﻬﻤﯿﺪ ﮐﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﺘــﺎن ﺑـﻪ ﻣـﯿﺰان ﮐﺎﻓﯽﻧﯿﺮوی ﺑﺮا ﺑﺮای ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪن درآﺳﻤﺎن را ﻧﺨﻮاﻫـ‫ـﯿﺪ داشت ‫ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﺷﻤﺎ اﺳﺘﺎل ﮐﺮده و ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ ﺑﺮ ﻧﯿﺮوی ﺑﺮا ﻏﻠﺒﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﺳﻤﺖ زﻣﯿﻦ کشیده ‫ﺧﻮاﻫﯿﺪﺷﺪ.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ جاذبه (G):
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 587
نویسنده :

ﻧﯿﺮوﻫﺎی ‪ G ﺑﻪﻣﺤﺾ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻮر دادن و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺴﯿﺮﺳﺮﯾﻊ درﺳﺮﻋﺖ ﻫﺎی ﺑـﺎﻻ ‫ﮐﻨﯿﺪ آﺷﮑﺎر ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻧﯿﺮوی ﯾﮏ ‪ Gﺑﻪﻣﻌﻨﺎی ﻧـﯿﺮوی ﻣﻌـﺎدل ﺟﺎذﺑـﻪ زﻣﯿـﻦ اﺳـﺖ . اﮔﺮﺷﻤــﺎ ‫ﺳﺮﯾﻌﺎ و ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻ در ﻫﻨﮕﺎم ﭘﺮواز دور ﺑﺰﻧﯿﺪ، ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎر وارد ﺷﺪه ﺑﺮ ﺑــﺪن ﺷـﻤﺎ ﻧﺸـﺎن ‫ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺪن ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﺮﮐﺘﻬﺎی ﺳﺮﯾﻌﯽ را ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨــﺪ و ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻋﻘـﺐ و ‫ﺑﻪﺻﻨﺪﻟﯽ ﺧﻮد ﻓﺸﺮده ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺷﺪ. اﮔــﺮاﯾﻦ ﻓﺸﺎر و ﻣﻘﺪار ﻧﯿﺮوی ‪ G ﺑﺴﯿﺎر زیـﺎد ﺑﺎﺷـﺪ ، ﺑـﻪ ‫ﻋﻠﺖ اﺧﺘﻼل درﻋﻤﻞ ﮔﺮدش ﺧﻮن در ﺑﺪن ، ﭼﺸﻤﻬﺎی ﺷﻤﺎﺳﯿﺎﻫﯽ رﻓﺘﻪ و ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﯿﻬﻮش ﺧﻮاﻫﯿـﺪ ‫ﺷﺪ. به اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ‪  Black out  ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨــﺪ. ﺧﻠﺒﺎﻧـﺎن آﻣـــﻮزش دﯾـﺪه ﺟـﺖ ﻫـﺎی ﺟﻨﮕﻨـﺪه ‫ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﺎ 9 ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ زﻣﯿﻦ را ﺑﺮای ﻣﺪت زﻣﺎن ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ و ﺑﺎاسـﺘﻔﺎده ازﺗﺠـﻬﯿﺰات ‫ﺧﺎص، ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ اﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﮔﺎه اﯾﻦ ﮐﺎر را ﺑﺮای ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ اﻧﺠﺎم ﻧﻤﯽ دﻫﻨﺪ.

‫ﺷﻤﺎﻣﯿﺘﻮاﻧﯿﺪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ ﻣﻨﻔﯽ را درﻫﻨﮕﺎم ﺷﯿﺮﺟﻪ رﻓﺘﻦ ﺑﺎ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی در ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺎی ﺑـﺎﻻ ‫ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻨﯿﺪ. در اﯾﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﺷﻤﺎ از روی ﺻﻨﺪﻟﯽﺧﻮد ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪه و ﺑﺮای ﻣﺪت ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ اﺣﺴـاس ﺑﯽ وزﻧﯽ ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﻧﻤﻮد.

‫اﮔﺮ اﯾﻦ ﮐﺎررا ﺑﺮای ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧﯽ اداﻣﻪ دﻫﯿﺪ ﺧﻮن زﯾﺎدی ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺳــﺮﺗﺎن رﻓﺘـﻪ و ﺻﻮرﺗﺘـﺎن ‫ﺗﻘﺮﯾﺒﺎﻗﺮﻣﺰ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ‪ Red out ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ . ﺑﻬﺮﺣﺎل ﺑﺪن ﺷﻤﺎ بـﻬﺘﺮﻣﯽ ﺗﻮاﻧـﺪ ‫ﻧﯿﺮوی ‪ Gﻣﺜﺒﺖ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﯿﺮوی ‪ G ﻣﻨﻔﯽﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﺪ.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



حرکت حول محور عرضی (PITCH):
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 829
نویسنده :

ﺣﺮﮐﺖ ﺣﻮل ﻣﺤﻮرﻋﺮﺿﯽﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﯾﺎ (PITCH) ، ﺑﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ اﯾﻦ اﺟﺎزه را ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﻪﺳﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ و ﯾﺎ ﺑـﻪ ‫ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ ﭘﺮواز ﻧﻤﺎﯾﺪ. اﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺣﺮﮐﺖ (PITCH) ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد و توسط (ELEVATORS) تعبیه شده بر روی بالچه های کوچک عقب (HORIZONTAL STABILIZER) قابل کنترل است. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ اﻫﺮم ﻫﺪاﯾﺖ ‫ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ﺑـﻪ ﺳﻤﺖﻋﻘﺐ ﺑﮑﺸﯿﺪ، ﻫﻮاﭘﯿﻤــﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻﺣﺮﮐﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد و ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐـﻪ آن ‫را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻠﻮ ﻓﺸﺎر دﻫﯿﺪ، ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



حرکت حول محور عمودی (YAW):
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 669
نویسنده :

ﭼﺮﺧﺶ ﺣﻮل ﻣﺤﻮر ﻋﻤﻮدی ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ اﻧﺤﺮاف از ﻣﺴﯿﺮ ﯾﺎ (YAW) نـﺎﻣﯿﺪه ﻣـﯽ ﺷـﻮد و ﺗﻮﺳـﻂ ﺳـﮑﺎن  ﻣﺘﺤﺮک ﻋﻤﻮدی دم ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﯾﺎ (RUDDER) ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐــﻪ ﻣﺎﺷـﯿﻦ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪﺣﺮﮐـﺖ ‫ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﻋﮑﺲ اﻟﻌﻤــﻞﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﯾﮏ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ نـﯿﺰ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠـﻪ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺣﺮﮐـﺖ ﺳـﮑﺎن ‫ﻋﻤﻮدی ﻣﺘﺤﺮک ﻋﮑﺲ اﻟﻌﻤﻞﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪﻫﺪ و ﺣﺘﯽ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺑﺎز ﻫﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﺎﺷـﯿﻦ ، از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻦ ﺳﮑﺎن ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ روی زﻣﯿــﻦ اﺳﺖ ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ، (RUDDER) ﺑـﺎ ‫ﭼﺮﺧﻬﺎی ﻗﺎﺑﻞ ﮔﺮدش ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ‫ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺣﺮﮐﺖ (RUDDER) ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﺑﺎﻋﺚ دور زدن ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ چـﭗ ﻣـﯽ ﺷـﻮد و ‫ﮐﺎﻣﻼ" ﻣﻨﻄﻘﯽ اﺳﺖﮐﻪ ﺣﺮﮐﺖ (RUDDER) ﺑﻪ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﺑﺎﻋﺚ دور زدن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ راﺳﺖﺷﻮد.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



حرکت چرخش (ROLL):
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 534
نویسنده :

ﺣﺮﮐﺘﻬﺎی ﺣﻮل ﻣﺤﻮر ﭼﺮﺧﺶﯾﺎ رول ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ از ﻃﺮﯾﻖ (AILERONS) ﺑﺎﻟﻬﺎی ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ اﻧﺠﺎم ﻣــﯽ ﺷـﻮد . ‫‫آﻧﻬﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪﮐــﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺑﻪ دور ﺟﻬﺘــﯽ ﮐﻪ دﻣﺎﻏﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤــﺎ ﺑـﻪ آن اﺷـﺎره ﻣـﯽﮐﻨـﺪ، ‫ﺑﭽﺮﺧﺪ. اﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ، ﭼﺮﺧﺶ و ﯾﺎ ﺑﻪ اﺻﻄﻼح (ROLL) ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﻧﺒﺎﯾﺪ آن را ﺑﺎ ﺣﺮﮐــﺖ ‫دور زدن ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺑﺮ روی زﻣﯿﻦ، اﺷﺘﺒﺎه ﮔﺮﻓﺖ . ﺑﺮای ﺣﺮﮐﺖ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺣﻮل ﻣﺤﻮر ﭼﺮﺧﺶ ﯾﺎ (ROLL) ، ‫ﺧﻠﺒﺎن اﻫﺮم ﻫﺪاﯾﺖﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را در ﺟﻬﺖ ﭼﺮﺧﺶ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ دﻫــﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ‫ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﯾﺎ راﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



محورﻫﺎی ﺣﺮﮐﺘﯽ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ :
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 560
نویسنده :

یک هواپیما علاوه بر حرکاتی که یک اتومبیل می تواند انجام دهد ، دارای حرکات کنترل شده دیگری نیز است که در زیر به طور مختصر با آن آشنا می شویم.

‫ﺣﺮﮐﺖﺣﻮل ﺳﻪ ﻣﺤﻮر ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ، از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﻄﻮح ﮐﻨﺘﺮﻟﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﮐــﻪ ﯾـﮏ ﺧﻠﺒـﺎن ﺗﻮﺳـﻂ ‫اﻫﺮم ﻫﺪاﯾﺖ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ آن را ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽ ﮐﻨﺪ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



‫ﻟﯿﻔﺖﯾﺎ ﻧﯿﺮوی ﺑﺮا
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 569
نویسنده :

اﯾﻦ ﻧﯿﺮو وﻗﺘﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻫﻮا ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﺮم ﺧﺎص ﺑﺎﻟﻬﺎی ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎ، آن را ‫ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ ﻫﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. (به برشی از سطح مقطع بال هواپیماها ایرفول می گویند،ایرفول ها طوری طراحی شده اند که با عبور جریان هوا از دو طرف این سازه مثلا در هواپیما ها سبب می شود فشار در سطح بالایی بالهای هواپیما کاهش یابد حال فشار در سطح پایینی بالها بیشتر از سطح بالایی آنهاست و هواپیما می تواند به سمت بالا حرکت کند)


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ :
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 542
نویسنده :

ﻧﯿﺮوﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﺎﺷﻖ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰی ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﮐﺮه ﺧﺎﮐﯽ را ﻣﺤﮑﻢ و ﺛﺎﺑﺖ ﺑـﻪ ‫ﺧﻮد ﺑﭽﺴﺒﺎﻧﺪ اﻋﻢ از ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ. (این نیرو به دلیل جرم عظیم زمین وجود دارد و تمام اجسام اطراف زمین را به سمت مرکز زمین جذب می کند، همه اجسام روی زمین به همین دلیل به زمین چسبیده اند)


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



‫درگ ﯾﺎ ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎر
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 741
نویسنده :

ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺤﯿﻂ (هوا) ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع بـﻪ ﺣﺮﮐـﺖ ﺗﻮﺳـﻂ ﻧـﯿﺮوی راﻧـﺶ ﯾـﺎ ﺗﺮاﺳﺖ ﺧﻨﺜﯽ ﮔﺮدد


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



ﺗﺮاﺳﺖﯾﺎ راﻧﺶ
نوشته شده در جمعه 22 آذر 1392
بازدید : 557
نویسنده :

ﻧﯿﺮوﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻠﻮ ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. این نیرو توسط موتورهای هواپیما تامین می شود.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



بازدید : 558
نویسنده :

ﺣﺘﻤﺎ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎﯾﯽ را ﮐﻪ درآﺳﻤﺎن ﭘﺮواز ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ دﯾﺪه اﯾﺪ و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اطلاعاتی از ﭘـﺮواز ‫دارﯾﺪ ، اﻣﺎ آﯾﺎ ﺑﻪ راﺳﺘﯽ ﻣﯿﺪاﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ آﻣﺎده ﭘﺮواز و ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪن از زﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﺷـﻮد و ‫ﺑﻌﺪ از آن ﭼﮕﻮﻧﻪ در ﻫﻮا ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ؟ ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب، اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﮐﺎﻣﻼ در ﻣﻮرد ﭘﺎﺳﺦ اﯾـﻦ ﺳـﺌﻮال ‫ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻧﯿﺴﺘﯿﺪ ﻻزم ﻧﯿﺴﺖﮐﻪ ﺑﯽ ﺟﻬﺖ ﺑﺘﺮﺳﯿﺪ . ﻣﺎ ﻧﻤﯽ ﺧﻮاﻫﯿﻢ کـﻪ ﺷـﻤﺎ را ﺑـﺎ ﻓﺮﻣـﻮل ﻫـﺎی ﮐﻼﺳﻬﺎی ﻓﯿﺰﯾﮏ درﮔﯿﺮﮐﻨﯿﻢ. ﻓﺮﻣﻮل ﻫــﺎی ﮐـﻪ اﺣﺘﻤـﺎﻻ درﺣـﺎل ﺣـﺎﺿﺮ ﻫﻤـﻪ آﻧـﻬﺎ را ‫ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﺮده اﯾﺪ. ﭼﯿﺰی ﮐﻪ در ﻫﺮ ﺻﻮرت ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯿﺪ آن اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺗﻘـﺎﺑﻞ ﭼﻨﺪﯾـﻦ ﻧـﯿﺮوی ‫ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻧﻘﺶ ﮐﻠﯿﺪی و اﺻﻠﯽ در ﮐﻞ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻋﺠﯿﺐ ﭘﺮواز را دارﻧﺪ. ﺗﻌﺮﯾﻒ اﯾﻦ ﻧﯿﺮوﻫــﺎ در زﯾـﺮ ‫آﻣﺪه اﺳﺖ.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



فهرست سیاره های قابل سکونت در کهکشان
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 420
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

نجوم سيارات قابل سكونت

فهرست سیاره های قابل سکونت در کهکشان
محققان با انتشار فهرستی از 7 سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری اظهار داشتند که تعداد این سیاره ها بیشتر هم خواهد شد.
محققان به مناسبت اولین سالگرد کشف سیاره های قابل سکونت بزرگتر از زمین اقدام به انتشار فهرستی از این سیاره های قابل سکونت کرده و آن را در سایت آزمایشگاه سیارات قابل سکونت دانشگاه پرتوریکو به این
 آدرس قرار دادند.
این فهرست وقتی سال گذشته منتشر شد تنها دربرگیرنده نام دو سیاره بود.
براساس اظهارات ابل مندز محقق اصلی این تیم تحقیقاتی، این گروه در آن زمان انتظار داشت که در سال اول یک یا دو سیاره به این فهرست اضافه شوند. اما اکنون 5 سیاره جدید به این فهرست اضافه شده که فراتر از تصور ما بود.
مندز رئیس آزمایشهای سیارات قابل سکونت دانشگاه پورتوریکو اظهار داشت: هدف اصلی انتشار این فهرست تحقیقات بیشتر است اما ما فکر کردیم که شاید این فهرست برای عموم مردم نیز جالب باشد.
درحال حاضر اطلاعات بسیاری درباره کشف سیاره های قابل سکونت وجود دارد که این امر ممکن است برای مردم عادی گیج کنده باشد، از این رو ما فهرستی تهیه کردیم تا همه بتوانند همه اطلاعات مهم را مورد بررسی قرار دهند.
وی همچنین اظهار داشت که دانشمندان برای پیدا کردن سیارات قابل سکونت هوشمندتر شده اند و سرعت این اکتشافها جریان بیشتری به خود گرفته است.
درحال حاضر 27 سیاره در انتظار قرار گیری در این فهرست هستند. در این میان ابزار جستجوگر سیاره HARPS که در شیلی قرار دارد و تلسکوپ فضای کپلر در میان سایر تلسکوپها هر ماه سیارات فراخورشیدی بیشتری پیدا می کنند.
این گروه تحقیقاتی در مرحله اول پتانسیل زندگی در یک سیاره را با استفاده از سه عامل مورد بررسی قرار می دهد. در دسترس بودن انرژی از ستاره میزبانی که سیاره را می پذیرد، جرم سیاره و اندازه این سیاره از این عوامل هستند.
واضح است که غولهای گازی بزرگتر که اطراف ستاره های مختلف می چرخند نمی توانند از حیات پشتیبانی کنند.
قسمت اعظم این فهرست به طور مستقیم از تحقیقات این گروه در یک اکتشاف سیارات فراخورشیدی گرفته شده است. اما محققان تأکید کرده اند که این اطلاعات در مراحل ابتدایی است و تاکنون قسمت اعظم دانش ما از اندازه گیریهای ساده فیزیکی حاصل شده و اطلاعات بیولوژیکی و شیمیایی کمتر شناخته شده است.
این فهرست تاکنون میان عموم مردم و مجامع علمی چون موسسه زیست ستاره شناسی مورد تجلیل قرار گرفته است.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,
:: برچسب‌ها: سیارات قابل سکونت , سیارات قابل زندگی , سیاره های قابل اسکان , ,



انواع حرکات زمین
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 602
نویسنده :

حرکت انتقالی زمین به دور خورشید

 

سرعت این حرکت زمین در مدار خود به دور خورشید یکسان نیست ودر نزدیکی خورشید بیشتر میشود.از اثرات این حرکت ایجاد یک سال شمسی شکل گرفتن فصول مختلف و تغییر ظاهری چهرهٔ آسمان شب در طول سال است. مدت این چرخش ۳۶۵٫۲۵ روز است و سرعت زمین در این مدار ۳۰کیلومتر بر ثانیه‌است.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



ماه
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 466
نویسنده :

ماه تنها قمر طبیعی زمین وپنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی، چندمیلیارد سال است که به دور زمین می چرخد. هزاران سال است که انسان آن را نظاره نموده و به عنوان نشانی از خداوند به آن احترام گذاشته است. او همواره در این رویا بوده که روزی بتواند به این جهان همسایه سفر کند. ماه با پدیده های نوری منظم و از روی قاعده ای که مرتب تکرار می شود از قبیل هلال و بدر به نیاکان ما یاری نموده تا بتوانند نخستین تقویم های قابل استفاده را به وجود آورند. ماه به خاطر نزدیک بودن به زمین بعد از خورشیددرخشانترین جرم آسمانی از دیدگاه زمینیان است که در حالت بدر(ماه کامل) با قدر ۱۲- می درخشد. ماه همچنین اولین جرم آسمانی بود که انسان توانست در مورد فاصله، اندازه، ابعاد و مناظر آن به تحقیق و بررسی بپردازد.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



تصوبر ککشان راه شیری
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 458
نویسنده :

نجوم

تصویر کهکشان راه شیری از پارک ملی اولوداگ ترکیه که توسط تون تزل به ثبت رسیده است. این منظره طبیعی در بالای نورهای انسان ساز قرار گرفته که شهرها و روستاها در پائین تصویر نورافشانی می کنند.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سال نوری در زمین :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 494
نویسنده :

ایا می دانید یک سال نوری معادل یک سال ماست ؟ یعنی وقتی می گوییم ستاره ای 8 سال نوری از ما فاصله دارد یعنی زمانی که این ستاره را دیده ایم تصویر گرفته شده از آن مربوط به 8 سال پیش می شود و بدین ترتیب وقتی می گوییم ستاره ای یک میلیارد سال نوری از ما دور است یعنی تصویر دریافتی از ان مربوط به یک میلیارد سال پیش است و برای دیدن تصویر کنونی ان باید یک میلیارد سال دیگر صبر کنیم !


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



اعجاب کوتوله های سفید :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 471
نویسنده :

کوتوله های سفید ستارگانی با قطر کم و جرم فوق العاده زیاد هستند ، مثلا یک قاشق از ماده تشکیل دهنده آنها می تواند یک تن وزن داشته باشد !


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



انرژی فوق العاده خورشید :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 508
نویسنده :

آیا می دانید اگر انسان بتواند یک ثانیه از انرژی ساطع شده از خورشید رامهار کند این انرژی می تواند انرژی مورد نیاز یک میلیون سال بشر را تامین نماید ؟ و ایا می دانید هر ثانیه 5 میلیون تن از خورشید تبدیل به انرژی می شود و نوری که در هسته وجود دارد نیم کیلومتر را طی می کند تا به سطح خورشید برسد ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



گذر تمام ستارگان :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 463
نویسنده :

آیا می دانید اگر در حدود دهم هر ماه حدود 9 شب ستارگان را درست بالای سر خود رصد کنید طی یک سال همه ستارگان آسمان از این خط خواهند گذشت ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سیاره مشتری:
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 422
نویسنده :

ایا می دانید سیاره مشتری آنقدر بزرگ است که تمام سیاره های منظومه شمسی را در خود جای می دهد و اگر مشتری نبود سیارک هایی که هر 50 میلیون سال پرتاب می شوند را نمی بلعید و بدین ترتیب  دیگر زمینی وجود نداشت ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سیاره مشتری:
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 499
نویسنده :

ایا می دانید سیاره مشتری آنقدر بزرگ است که تمام سیاره های منظومه شمسی را در خود جای می دهد و اگر مشتری نبود سیارک هایی که هر 50 میلیون سال پرتاب می شوند را نمی بلعید و بدین ترتیب  دیگر زمینی وجود نداشت ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



دمای زمین:
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 534
نویسنده :

 لطفا به این ارقام توجه کنید و نکته عجیب را در آن بیابید ( ردیف سیارات از نزدیک ترین به دورترین از خورشید می باشد )

دماهای سطحی سیارات منظومه شمسی    : 

 عطارد : 430            زهره : 465        زمین :15      مریخ: 23-         مشتری : 150-   زحل : 180-          اورانوس :210-       نپتون :220-    پلوتون : 230-


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



مرگ خورشید
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 456
نویسنده :

 آیا می دانید خورشید  در حدود پنج میلیارد سال دیگر منفجر خواهد شد و این واقعه در اواخر عمر این ستاره اتفاق می افتد و چند روز بعد حیات در زمین به پایان خواهد رسید ؟

هر چند که کیهان شناسان احتمال این واقعه را فوق العاده کم می دانند ولی بهر حال می توان خورشید را یک نواختر به حساب آورد که روزی دستخوش این واقعه خواهد شد ( نواختر ستاره ای است که به یکباره پوسته بیرونیش را می ترکاند و به ناگهان تمام لایه بیرونی خود را که پوسته منبسط شونده ای گرداگرد ستاره است ،می اندازد و این لایه وارد جو می شود )


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



کنجکاوی سرخ
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 482
نویسنده :

مستندی در باره فرود کیوریاسیتی روی مریخ

یکی از مهم ترین خبرهای علمی-فضایی سال 91  فرود موفقیت آمیز آخرین مکتشف ساخت دست بشر روی خاک های سرخ مریخ است. اگر آن هفت دقیقه بحرانی فرود «کنجکاوی» را دنبال کرده باشید، حتما درباره این کریستف کلمب قرن بیست یکمی، کنجکاوی های فراوانی دارید؛کنجکاوی چگونه کار می کند و چگونه روی مریخ دوام می آورد. چگونه اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران زمینی را جمع آوری می کند و چگونه این اطلاعات را به زمین مخابره می کند. سرانجام آیا امیدی به کشف زندگی فضایی توسط کنجکاوی روی سیاره سرخ داریم؟ مهم ترین مأموریت کنجکاوی چگونه انجام می شود وبه چه نتایجی می رسد.اینها همه سوال هایی هستند که برای یافتن پاسخ آنها می ارزد وقت بگذارید واین مستند را تماشا کنید.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



درباره منظومه شمسی بیشتر بدانیم
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 517
نویسنده :

سیارات ، اجرام سماوی سرد بوده و انعکاس نور خورشید باعث مرئی شدن آنها می‌گردد، بعضی از آنها را با چشم غیر مسلح می‌توان رویت کرد، ولی سه سیاره اورانوس ، نپتون و سیاره پلوتو را بدون تلسکوپ نمی‌توان رویت کرد. در مورد تشخیص سیارات از ستارگان در آسمان شب می‌توان گفت که سیارات با نور پایدار می‌درخشند، ولی نور ستارگان هم از لحاظ رنگ و هم از لحاظ روشنایی به شدت تغییر نمی‌کند. سیارات در آسمان حرکت کرده و محل آنها تغییر می‌کند، ولی ستارگان نسبت به هم دارای مکانهای تقریبا ثابتی هستند.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



پلوتو، منظومه اسرار آمیز
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 541
نویسنده :

تلوسکوپ فضایی هابل موفق شد قمر جدیدی برای سیاره پلوتو کشف کند، قمری به شکل نامنظم وقطر 10تا25  کیلومتر که 95هزار کیلومتر از پلوتو فاصله دارد.این قمر در 9 تصویر جداگانه دوربین  دید گسترده سه هابل که در روزهای6،7،9،17،19 تیر 1391 گرفته شده،مشاهده شده و به نظر میرسد در همان صفحه مداری دیگر قمرهای پلوتو گردش می کند.با این حساب،سیاره کوتوله پلوتو پنج قمر به دور خود دارد که چهار تای آن در طی شش سال اخیر و توسط خود تلسکوپ فضایی هابل کشف شده اند.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



تا بحال فکر کردید فضانوردان در فضا چه می خورند؟
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 493
نویسنده :

اگر می خواهید در مورد غذای فضانوردان بیشتر بدانید تا آخر این مطلب را بخوانید.

آیا خوردن در فضا سخت است؟Untitled

بله و اولین مشکل خوردن و نوشیدن در فضا این است که نیروی جاذبه وجود ندارد.اگر غذایی را در فضا رها کنید به حالت معلق در خواهد آمد و به زمین نمی افتد. آب در لیوان باقی نمی ماند و باعث به هم ریختن و خراب کردن سفینه فضایی می شود. باید بدانید که اولین ماموریت سفر به فضا تنها چند دقیقه طول کشید و طبیعتا نیازی به غذا نبوده است اما در ماموریت های بعدی فضانوردان به غذا احتیاج داشتند.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



مرگ خورشید : دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد!
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 775
نویسنده :

استادی  که در کلاس با دانشجویانش درمورد خورشید صحبت می کرد، گفت :

مرگ خورشید در میلیاردها سال دیگر وبعد از تمام شدن انرژی اش اتفاق می افتد. دانشجویی بلند شد وپرسید که ” استاد پس چقدر دیگر فرصت داریم؟!” استاد صحبتش را دوباره تکرار کرد . دانشجو گفت :” داشتم نگران می شدم استاد  فکر کردم می گویید میلیون ها سال بعد!”


:: موضوعات مرتبط: تفکر و پژوهش هفتم , نجوم , ,



زمین چند سال دارد؟!
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 601
نویسنده :

آیا تا به حال به سن زمین فکر کرده اید. شاید شما نوجوانان عزیزی که به نجوم علاقه مندید بیشتر به فضا فکر کنید. اما فراموش نکنید که سیاره زمین نیز جزئی از منظومه شمسی است و دانستن در مورد زمین می تواند کمک موثری در دانش منظومه شمسی و سیارات باشد.

طبق تحقیقات دانشمندان سن زمین 4.6 میلیارد سال است.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سیاره عطارد
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 649
نویسنده :

دوست دارید بدانید عظیم ترین سیاره در دنیا کدام است؟

جواب عطارد است.این سیاره به ” نقطه قرمز” معروف است. طوفان های گاز در اطراف این سیاره تفکر ترسناکی را در ذهن به جای می گذارد. به غیر از داشتن ماه های زیاد ، عطارد حلقه های متعدد مانند زحل دارد ولی این حلقه ها قابل ملاحظه و مهم نیستند.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



10واقعیت عجیب و شگفت انگیز درباره نجوم
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 550
نویسنده :

نجوم اگر چه انسان هزاران سال است که به مطالعه آسمان ها و کیهان پرداخته ، اما هنوز اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی پیرامون فضا و جهان اطراف خود دارد . هم چنان که در راستای افزایش دانش و آموخته های خود گام برمی داریم ، هر روزه با مسائل شگفت آور جدیدتری آشنا می شویم و این در حالی است که برخی از آنها بسیار پیچیده و گیج کننده می باشند . ما در اینجا به مجموعه ای از شگفت انگیزترین ، جالب ترین و عجیب ترین حقایق نجوم و دانش ستاره شناسی برای شما نوجوانان عزیز اشاره خواهیم نمود .


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



نکاتی کوچک اما جالب درباره ی نجوم (1)
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 732
نویسنده :

جالب است بدانید…

جالب است بدانید: بزرگترین ماه در منظومه شمسی  متعلق به سیاره مشتری است.

جالب است بدانید : سیاره زحل به غیر از قسمت هسته ، جامد نیست و تقریبا تمام این سیاره از گاز تشکیل شده است. بیشتر این گازها از نوع هیدروژن مایع و هلیوم هستند.

جالب است بدانید: باد معمولی که در سیاره زحل می وزد ده برابر قوی تر از یک گرد باد بر روی زمین است!


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



بازدید : 637
نویسنده :

چگونگی ایجاد میدان جاذبه

سوال دوم این است که چگونه می توان چنین میدان جاذبه ای ایجاد کرد؟

از آنجا که من هیچ راهی برای ایجاد میدان جاذبه از هیچ نمی شناسم،عبارت درست برای کاری که انجام داده می شود،دستیابی و تقویت یک میدان موجود است.زمانی که در صحبت هایم از «ایجاد میدان جاذبه» حرف می زنم.منظورم همین است .برای درک این مساله  باید اول بدانیم که جاذبه چیست.دو نظریه در این مورد وجود دارد.نظریه اول می گوید که جاذبه ماهیت موجی دارد.نظریه دوم هم که امروزه متداول تر است،آن را نتیجه وجود گراویتون ها می داند که به نظر من بی معنی است.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



بازدید : 525
نویسنده :

بسیاری از پرنده های جاسوسی دولت ایالات متحده که در زمان جنگ سرد علیه شوروی سابق از آنها استفاده می شد،در این پایگاه مهندسی شده بودند.اما آنچه ناگهان این منطقه را در مرکز توجه جهانیان قرار داد،ادعا های عجیب شخصی به نام باب لزار بود.اوادعا کرده بود که در پایگاهی در منطقه 51 استخدام شده و در آنجا،یک سفینه فضایی یا منشآ فرا زمینی را مهندسی معکوس کرده است.در بین یوفولوژیست ها،بحث بر سرکار اینکه ادعاهای او صحت دارد یا نه هنوز ادامه دارد؛زیرا از یک طرف هیچ مدرکی دال بر ادعا های او در مورد کار در منطقه 51 یا سوابق علمی و مدارک تحصیلی اش وجود ندارد و از طرف دیگر،یوفولوژیست های طرفدار نظریه توطئه این احتمال را مد نظر قرار می دهند که به دلیل افشاگری های او،سوابق او توسط سازمان های اطلاعاتی از بین رفته است.اینکه ادعاهای او ریشه در واقعیت داشته باشند یا نه برای ما مشخص نیست با این وجود،دانستن صحبت های او، بخش جدا ناپذیری از تاریخ یوفولوژی و ماجرای منطقه 51 است که در ادامه از زبان خود او می خوانید.قضاوت در مورد صحت و سقم این ادعاها با شماست.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



بزرگترين اجرام در کيهان
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 636
نویسنده :

شاید برای شما هم چنین سوالی پیش آمده باشد که بزرگترین ها در دنیای پیرامون ما کدام اجسام می باشند. اگر تاکنون در نزديکي اهرام مصر و يا برج دبي ايستاده باشيد عظمت و بزرگي اين سازه ها شما را حيرت زده خواهند نمود. اما آنچه در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت  به چنان ساختارهای عظیمی در جهان اشاره دارد که حتی تصور اندازه برخی از آنها نیز دشوار است.  

در ادامه این مطلب، 10 انتخاب برتر برای بزرگ ترین اجرام در کیهان را به شما معرفی خواهیم نمود. در این مقاله با بزرگ ترین  سیاره، بزرگ ترین ستاره، بزرگ ترین سنگ آسمانی، بزرگ ترین سیاهچاله ، بزرگ ترین کهکشان، و دیگر ساختارهایی از کیهان آشنا خواهید شد که شاید تاکنون حتی نام آنها را نیز نشنیده باشد. اینها بزرگترین اجرام در جهان هستی می باشند:

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



آیا می دانید که..؟! (2)
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 649
نویسنده :

نجوم

 آیا می دانید: ستارگانی وجود دارند که ستارگان دوتایی نام دارند و جاذبه هر یک دیگری را به خود جذب می کند و باعث می شود همیشه به دور یکدیگر بچرخند.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



آیا روی خورشید آتش وجود دارد؟
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 533
نویسنده :

از  یک نظر میان ماده داغ خورشید و آتش های آشنای زمینی شباهت وجود دارد (حتی شعله شمعی که به عنوان شمعی که به عنوان یک توفیق اجباری موقت قطع برق، شرکت برق به شما تقدیم می کند) هر دوتای آنها محیط های داغ و مملو از یون(ذرات باردار)هستند که ویژگی هایی در آنها می بینیم که برای گازها و کلا سیالات معمول نیست. دانشمندان به این مواد می گویند پلاسما. حالا ما نشمردیم ببینیم ماده چند حالت دارد ولی این حالت ها قطعا محدود به سه حالت سنتی جامد و مایع و گاز نیست.پ لاسما گاهی به عنوان چهارمین حالت ماده شناخته می شود. گرچه اگر بخواهیم انصاف دهیم، شاید رتبه نخست فراوانی ماده قابل دیدن در جهان متعلق به حالت پلاسما باشد. در سطح خورشید میدان های مغناطیسی موضعی(ولی بسیار غول آسایی) پیدا می شود که به پلاسمای سطح خورشید شکل شعله های عظیم نعل اسبی( قطر بعضی از این نعل اسب ها پلاسمایی- مغناطیسی چندین مرحله برابر قطر زمین است) همان طورکه میدان مغناطیسی آهن ربا می تواند براده های آهن را در خطوط  میدان مرتب و منظم کند.این مواد داغ ربطی به سوختن و فرایندهای اکسایشی ندارند(پس با آتش های معمول ما تفاوت دارند) اما فارغ از اینکه از چه اتم هایی تشکیل شده اند و چرا داغ هستند(امیدواریم که خودتان منشأ حرارت خورشید را بدانید) به عنوان پلاسمای کم دما و فروزنده، شبیه آتش های معمول هستند.شاید تعجب آور باشد؛ اما شعله آتشی که از اکسایش سریع مواد سوختنی به وجود می آید، یک پلاسمای کم دما است. برای اینکه پلاسما بودن شعله آتش را آزمایش کنیم می توانیم از میدان های الکتریکی پرقدرت استفاده کنیم. خوشبختانه امکان این آزمایش برای دانشمندان خانگی جوان وجود ندارد، بنابراین خودتان را خسته نکنید و دم پر آتش و الکتریسیته هم نپرید.انشاءالله اگر روزی قرار شد گوشه ای از علم را که به پلاسما مرتبط است جابجا کنید، ابزارش را به دستتان می دهند. 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



بازدید : 607
نویسنده :

سرانجام انتظارها به پایان رسید. امروز درست همان روزی است که بسیاری از ستاره شناسان و دوستداران فضا در انتظار آن بودند. پس از سال ها تحقیق و جستجو پیرامون سیارات فراخورشیدی، ستاره شناسان بالاخره موفق به یافتن سیاره ای شدند که دارای شرایطی کاملاً شبیه به کره زمین می باشد. این سیاره از لحاظ علمی “منطقه گولدیلاکس برای زندگی” خوانده می شود یعنی سیاره ای که نه بسیار گرم و نه بسیار سرد است و دارای شرایط آب و هوایی بسیار عالیست. سیاره ای که از ستاره میزبان خود نه آنچنان دور و نه بسیار نزدیک است.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



تعداد صفحات : 3
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد