پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اسب بخار!!!!
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 610
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 اسب بخار - خودروها قدرت خود را از کجا می آورند؟ انفجارهای خیلی کوچک که داخل موتور، هزاران بار در دقیقه رخ می دهد، باعث تولید قدرت می شوند. هر چه موتور بتواند سوخت را بطور موثرتر و بهینه در زمان کوتاه تری بسوزاند، می تواند انرژی بیشتری تولید کند. قدرت به سرعت تولید انرژی گفته می شود. این تعریف دقیقا مفهوم قدرت یا توان است، یعنی هر چه بتوانیم انرژی بیش تری در زمان کمتری تولید کنیم، قدرت یا توان ما بیشتر است. قدرت به وسیلهٔ یک واحد بسیار قدیمی به نام اسب بخار سنجیده می شود. اگر گفته شود که خودروی شما 150 اسب بخار قدرت دارد، فکر کنید شبیه کالسکه ای است که 150 اسب نامرئی آن را می کشند.

اسب بخار, موتور, جیمز وات, خودروسازان دنیا

یک مهندس اسکاتلندی به نام جیمز وات واحد اسب بخار را اختراع کرد. وات، یک ماشین بخار ساخت و تصمیم گرفت آن را به مردم بفروشد. اما مردم تا قبل از آن فقط از اسب استفاده می کردند. بنابراین، او مجبور بود برای مشتریان خود، قدرت ماشین بخار را با قدرت اسب مقایسه کند. اما او در محاسبات خود اشتباه بزرگی مرتکب شد.

اسب بخار, موتور, جیمز وات, خودروسازان دنیا

داستان به آنجایی بر می گردد که آقای وات محاسبات خود را بر اساس اسب های پاکوتاه در نظر گرفت. اسب هایی که می توانستند بار 100 کیلوگرمی را در حدود 30 متر در هر دقیقه بالا بکشند (یعنی حدود 3000 کیلوگرم متر در هر دقیقه).سپس او حدس زد (البته به اشتباه) که اسب های معمولی 50% قوی ترند و می توانند در هر دقیقه 4500 کیلوگرم متر با یک اسب بخار قدرت داشته باشتد. اما واقعیت این است از نظر قدرت، اسب های پاکوتاه با اسب های معمولی تفاوتی تدارند. پس باید نتیجه گرفت که یک اسب معمولی و یک اسب پا کوتاه هر دو 0.7 اسب بخار قدرت دارند. خوشبختانه امروزه دانشمندان برای قدرت از یک واحد بهتر و دقیق تر به نام وات استفاده می کنند. حالا اگر گفتید که این واحد از روی نام چه کسی برداشته شده است!؟

اسب بخار, موتور, جیمز وات, خودروسازان دنیا

شما می توانید اسب بخار هر وسیله ای را که انرژی مصرف می کند، محاسبه کنید. از یک لامپ کوچک گرفته تا یک فضاپیما! در واقع پنج نوع تعریف مختلف برای اسب بخار وجود دارد که کاملا گیج کننده اند. البته خودروسازان دنیا یکی از این واحدها را انتخاب کردند و بیشتر آن ها بر آن توافق دارند. اما دانشمندان بیشتر از واحد وات استفاده می کنند که کاملا تعریف روشنی دارد.


:: برچسب‌ها: اسب بخار , ,



چرا حشرات یخ نمی زنند؟
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 405
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

چرا حشرات یخ نمی زنند,خواب زمستانی حشرات

چرا حشرات یخ نمی زنند     
آیا تا به حال حشره ای را دیده اید که در سرما لباس زمستانی به تن کرده باشد؟ بی شک هیچ حشره ای را ندیده اید که برای در امان ماندن از سرمای زمستان، لباسی از جنس پوست حیوانات به تن داشته باشد.
این در حالی است که این موجودات خونسرد هستند و دمای بدن آنها نزدیک به دمای محیط اطرافشان است. به نظر شما چرا این موجودات در سرما یخ نمی زنند؟ چه عاملی به آنها کمک می کند بتوانند در مقابل سرمای هوا از خود مقاومت نشان داده و به حیاتشان ادامه دهند؟
البته بعضی از حشرات در اثر سرما می میرند. بسیاری از گونه های حشرات تنها در یک مرحله زندگی، خود را با سرمای زمستانی تطبیق می دهند.
برای مثال در بعضی از حشرات تنها آنها که در مرحله شفیرگی هستند و بدنشان داخل پیله ای عایق قرار گرفته است توانایی مقاومت در برابر سرمای هوا را دارند.
حشرات دیگر مانند پشه ها و ملخ ها اصلا در برابر سرما مقاوم نبوده و بسرعت می میرند. اما این حشرات در اعماق آب یا خاک تخمگذاری می کنند تا تخم ها در سرمای هوا یخ نزند تا زمانی که تخم ها در این شرایط از سرمای هوا مصون بمانند، می توانند در آغاز فصل بهار سر از تخم بیرون بیاورند.
اما برخی از حشرات بالغ و عنکبوت ها در سرمای هوا زنده می مانند و کاهش دمای هوا تهدیدی علیه حیات این گروه از موجودات نیست.
این گروه از حشرات در اعماق زمین که در مقایسه با سطح زمین دمای بیشتری دارد مخفی می شوند و در خانه های گرمی که در دل خاک می سازند پناه می گیرند.
یکی از قابلیت های حشرات این است که گروهی از آنها با آغاز فصل سرما به خواب زمستانی می روند و با این روش خود را از سرمای زمستان مصون نگه می دارند.
اما هنوز محققان درباره خواب زمستانی حشرات به یافته هایی دست نیافته اند و از این رو به نظر می رسد خواب زمستانی حشرات در مقایسه با دیگر موجوداتی که در زمستان به خواب می روند متفاوت باشد.
اما آنچه مسلم است حشراتی که به خواب زمستانی می روند به طور کامل غیرفعال شده و کاهش متابولیسم بدن در این موجودات به آنها این امکان را می دهد تا بتوانند در سرمای زمستان از ذخیره چربی بدنشان برای زنده ماندن استفاده کنند.
بسیاری از حشراتی که به خواب زمستانی می روند، حتی در دمای کمتر از نقطه انجماد نیز می توانند زنده بمانند. به نظر شما چنین چیزی چطور ممکن است؟ این موجودات نوعی ضدیخ انحصاری در بدنشان می سازند.
هنگام خواب زمستانی، حشرات انواع مختلفی الکل در بدنشان تولید می کنند. این الکل، نقطه انجماد مایعاتی که در بدنشان وجود دارد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
این ضدیخ طبیعی به بسیاری از حشرات کمک می کند در سرمای زمستان زنده مانده و با آغاز فصل بهار زندگی را دوباره از سر گیرند.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: چرا حشرات یخ نمی زنند؟ , ,



جنگلی زیر آب
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 402
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

جنگلی زیر آب , عکس جنگلی زیر آب

 

آیا در باره جنگلی که نیمی از روز را روی آب است و نیمی دیگر را در زیر آب‌های گرم می‌خوابد چیزی شنیده‌ای؟

 

به بندر «لافت» می‌رسم؛ بندری در شمال غربی جزیره قشم. ساعت 6 صبح است.

 

تا آن دور دست‌ها، تا جایی که چشم کار می‌کند، چیزی جز آب‌های آرام خلیج‌ فارس نمی‌بینی. ساعتی می‌مانی، صبر می‌کنی. طولی نمی‌کشد جابه‌جا روی آب لکه‌های تیره‌ای می‌بینی. لکه‌هایی بیشتر و بیشتر که کم‌کم به شاخه‌های سرسبز درختانی انبوه تبدیل می‌شود. آرام و قرار نداریم. وسوسه دیدن جنگل «حرا» ما را به سمت قایق و راهنمای محلی می‌کشاند. حالا دیگر با کمال تعجب، جزیره‌های بزرگی را رو به روی خود می‌بینیم که بستر لجنی‌شان را جنگلی انبوه فرا گرفته است و جیغ و داد انواع پرنده‌ها بر بالای جزیره دمی خاموش نمی‌شود.

 

جنگلی زیر آب , عکس جنگلی زیر آب

 

اولین بار ابوعلی‌سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، درخت این جنگل را حرا نامیده است. درخت حرا درخت خاصی است و در جاهایی می‌روید که هنگام مد دریا، به زیر آب می‌رود. ریشه این درختان هوایی، اسفنجی و زانویی است. هنگامی که بر سطح جنگل پا می‌گذاریم، کف جنگل پر از تیغ‌هایی است که از زمین بیرون زده‌اند.

 

این تیغ‌ها همان ریشه‌های درختان هستند که به شیوه منحصر به فردی، آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل می‌کنند. درختان حرا در اواخر تیرماه و اواسط مرداد ماه به گل می‌نشینند و میوه می‌دهند. گل آنها زرد روشن است و میوه‌شان شیرین و گوارا. میوه بادامی شکل این درختان پس از مدتی بر روی پایه مادری می‌شکفد و دانه آن جوانه می‌زند و سپس داخل آب می‌افتد. جریان شدید امواج، بذر گیاه را به قسمت‌های کم تحرک‌تر دریا می‌برد. سپس بذر حرا بر روی لایه‌های خاک دریا تثبیت می‌شود و رشد و نمو می‌کند.

 

ارتفاع درختان حرا گاهی به 4 متر و قطر تنه آن تا 30 سانتی متر می‌رسد.

 

براساس آزمایش‌های انجام شده، برگ درخت حرا علاوه بر خوش‌خوراک بودن برای دام‌ها، ارزش غذایی معادل جو و یونجه دارد و البته میزان پروتئین آن هم بسیار زیاد است،  به همین جهت دامداران سنتی جزیره قشم، از برگ این درختان برای تغذیه چارپایان خود استفاده می‌کنند.

 

این جنگل‌ها به دلیل مساعد بودن شرایط زیست محیطی‌شان، زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و نادری است که در فصل‌های سرد سال به آن پناه می‌آورند.

 

جنگلی زیر آب , عکس جنگلی زیر آب

 

در سایر فصل‌ها نیز که پرندگان بومی، محل مناسبی برای زندگی نمی‌یابند، به این جنگل‌ها پناه می‌آورند. غیر از پرندگان آبزی و مهاجر، خزندگان و ماهی‌ها و حتی برخی از بندپایان و دو کفه‌ای‌ها هم در میان این جنگل‌ها دیده شده‌اند. در ضمن، لاک‌پشت‌های سبز و عقابی، مارهای دریایی سیاه، حواصیل بزرگ هندی، حواصیل سبز و خاکستری، فلامینگو، پلیکان، عقاب ماهیگیر، کفچه نوک، کاکایی و انواع دیگر پرندگان نیز در این جزیره زندگی می‌کنند.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: جنگل آبی , جنگلی زیر آب , ,



بازدید : 433
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

ن نفس خود را 90 دقیقه نگه می‌دارند؟

نهنگ عنبر,چگونگی تنفس نهنگ در زیر آب

چگونه برخی پستانداران نفس خود را 90 دقیقه نگه می‌دارند؟
زیست‌شناسان دانشگاه لیورپول توانسته‌اند دلیل اینکه چگونه پستاندارانی مانند نهنگ عنبر که شیرجه‌های عمیق می‌زنند، می‌توانند نفس خود را بیش از یک ساعت حبس کنند را پیدا کرده‌اند.
به گفته دانشمندان این توانایی از آنجا نشات می‌گیرد که این پستانداران از پروتئین های باردار الکتریکی در خون خود برخوردارند.
به باور محققان، این نتایج ممکن است بتواند دلیل اینکه چرا این حیوانات می‌توانند نفس خود را برای بیش از یک ساعت حبس کنند در حالیکه سایر پستانداران تنها قادر به انجام این کار برای چند دقیقه هستند را توضیح دهد.
نهنگهای عنبر برخی از طولانی‌ترین شیرجه‌ها را در میان پستانداران دارند که برخی از آنها 90 دقیقه نیز طول می‌کشد. این در حالیست که دلفینها و سایر نهنگها تنها برای 20 دقیقه می‌توانند زیر آب بمانند.طولانی‌ترین زمانی که یک انسان توانسته نفس خود را در زیر آب حبس کند 19 دقیقه بوده که توسط پیتر کولات، قهرمان شیرجه آزاد سوئیسی ثبت شده است.
این محققان یک نشانه مولکولی خاص پروتئینی موسوم به میوگلوبین را که اکسیژن را وارد خون می‌کند، در 100 گونه متفاوت پستاندار بررسی کردند.
آنها دریافتند که در موجوداتی که شیرجه‌های عمیق می‌زنند، این پروتئین از بار الکتریکی بیشتری برخوردار می‌شود.این بار باعث دفع پروتئینها توسط یکدیگر شده که از شکل‌گیری توده‌ها برای انتقال اکسیژن جلوگیری می‌کند.
به گفته دانشمندان، این بدان معنی است که نهنگهای عنبر می‌توانند میوگلوبین بیشتری را در ماهیچه‌های خود نگهدارند بدون اینکه به عملکرد آنها تاثیر بگذارد.میوگلوبین معمولا رنگ قرمز گوشت را تامین کرده و در تراکمهای بسیار بالا در ماهیچه‌های پستاندارانی که در اعماق دریا شکار می‌کنند، دیده شده‌اند. این امر باعث تیره و سیاه بودن رنگ ماهیچه‌های آنها شده است.
این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده می‌تواند همچنین به ارتقای درک بیماریهای انسان مانند آلزایمر که در آنها پروتئینها به یکدیگر می‌چسبند، کمک کند. از دیگر کاربردهای آن می‌تواند کمک به تولید جایگزین‌های مصنوعی خون باشد.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: وال , نهنگ , پستانداران , نفس , چگونه برخی پستانداران نفس خود را 90 دقیقه نگه می‌دارند؟ , ,



فهرست سیاره های قابل سکونت در کهکشان
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 420
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

نجوم سيارات قابل سكونت

فهرست سیاره های قابل سکونت در کهکشان
محققان با انتشار فهرستی از 7 سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری اظهار داشتند که تعداد این سیاره ها بیشتر هم خواهد شد.
محققان به مناسبت اولین سالگرد کشف سیاره های قابل سکونت بزرگتر از زمین اقدام به انتشار فهرستی از این سیاره های قابل سکونت کرده و آن را در سایت آزمایشگاه سیارات قابل سکونت دانشگاه پرتوریکو به این
 آدرس قرار دادند.
این فهرست وقتی سال گذشته منتشر شد تنها دربرگیرنده نام دو سیاره بود.
براساس اظهارات ابل مندز محقق اصلی این تیم تحقیقاتی، این گروه در آن زمان انتظار داشت که در سال اول یک یا دو سیاره به این فهرست اضافه شوند. اما اکنون 5 سیاره جدید به این فهرست اضافه شده که فراتر از تصور ما بود.
مندز رئیس آزمایشهای سیارات قابل سکونت دانشگاه پورتوریکو اظهار داشت: هدف اصلی انتشار این فهرست تحقیقات بیشتر است اما ما فکر کردیم که شاید این فهرست برای عموم مردم نیز جالب باشد.
درحال حاضر اطلاعات بسیاری درباره کشف سیاره های قابل سکونت وجود دارد که این امر ممکن است برای مردم عادی گیج کنده باشد، از این رو ما فهرستی تهیه کردیم تا همه بتوانند همه اطلاعات مهم را مورد بررسی قرار دهند.
وی همچنین اظهار داشت که دانشمندان برای پیدا کردن سیارات قابل سکونت هوشمندتر شده اند و سرعت این اکتشافها جریان بیشتری به خود گرفته است.
درحال حاضر 27 سیاره در انتظار قرار گیری در این فهرست هستند. در این میان ابزار جستجوگر سیاره HARPS که در شیلی قرار دارد و تلسکوپ فضای کپلر در میان سایر تلسکوپها هر ماه سیارات فراخورشیدی بیشتری پیدا می کنند.
این گروه تحقیقاتی در مرحله اول پتانسیل زندگی در یک سیاره را با استفاده از سه عامل مورد بررسی قرار می دهد. در دسترس بودن انرژی از ستاره میزبانی که سیاره را می پذیرد، جرم سیاره و اندازه این سیاره از این عوامل هستند.
واضح است که غولهای گازی بزرگتر که اطراف ستاره های مختلف می چرخند نمی توانند از حیات پشتیبانی کنند.
قسمت اعظم این فهرست به طور مستقیم از تحقیقات این گروه در یک اکتشاف سیارات فراخورشیدی گرفته شده است. اما محققان تأکید کرده اند که این اطلاعات در مراحل ابتدایی است و تاکنون قسمت اعظم دانش ما از اندازه گیریهای ساده فیزیکی حاصل شده و اطلاعات بیولوژیکی و شیمیایی کمتر شناخته شده است.
این فهرست تاکنون میان عموم مردم و مجامع علمی چون موسسه زیست ستاره شناسی مورد تجلیل قرار گرفته است.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,
:: برچسب‌ها: سیارات قابل سکونت , سیارات قابل زندگی , سیاره های قابل اسکان , ,



تصویر میکی موس بر روی عطارد+عکس
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 491
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 این تصویر یكی از مجموعه تصاویری است كه توسط كاوشگر «مسنجر» در طول یك مأموریت یكساله در اطراف سیاره عطارد تهیه شده است.

 

توسط كاوشگر «مسنجر» ناسا از سطح سیاره عطارد، می‌توان شكل سر شخصیت محبوب كارتونی كودكان «میكی موس» را مشاهده كرد.

 

كاوشگر «مسنجر» ناسا اوایل ماه جاری میلادی تصاویری از سطح سیاره عطارد به زمین مخابره كرد. در یكی از این تصاویر كه از نیمكره جنوبی و در شمال غرب دهانه Magritte‌ عطارد تهیه شده است، می توان به وضوح تصویر سر «میكی موس» را به وسعت 104 كیلومتر مشاهده كرد.

 

وجود عکس میکی موس در عطارد , میکی موس در عطارد

 

این تصویر یكی از مجموعه تصاویری است كه توسط كاوشگر «مسنجر» در طول یك مأموریت یكساله در اطراف سیاره عطارد تهیه شده است.

 

«مسنجر» در طول این مأموریت طولانی، تصاویر متعددی از سطح عطارد را در زمان قرار گرفتن خورشید در افق تهیه كرده است. در چنین شرایطی سایه های طولانی بر سطح سیاره ایجاد شده و بررسی ویژگی های كوچك و دهانه های مختلف فراهم می شود.

 

پیش از این نیز تصویر یك چهره خندان و صورت یك فیل بر سطح مریخ قابل مشاهده بود 


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: میکی موس , عطارد , ,



چرا بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است؟
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 397
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 همه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به كمك داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یك فنجان بزرگ چای یا فهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها كنند. حدود 62 درصد از مردم بین 15 دقیقه تا یك ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور كامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام كارهای روزانه خود شوند. اما چرا این‌گونه است؟ تعدادی از متخصصان علوم خواب به این سوال پاسخ داده‌اند.

 

چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن از خواب سخت‌ترین كار جهان است؟

 

چرا سخت است از رختخواب بیرون بیایم؟

 

اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌كنید كه كاش یك ساعت دیگر را می‌توانستید در تختخواب خود سپری كنید، باید به دنبال دو دلیل اصلی باشید:

 

1- به احتمال بسیار زیاد شما دچار كمبود خواب هستید و در طول شب گذشته كمتر از میزان توصیه شده توسط كارشناسان یعنی بین هفت تا هشت ساعت خوابیده‌اید.

 

2- شاید هم این موضوع ناشی از به‌هم‌خوردن ریتم طبیعی بدن شما باشد.

 

بدن انسان به شدت به یكنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. علت بسیاری از خستگی‌ها در هنگام صبح این است كه ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم. یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است كه بدن دارای یك ساعت طبیعی بسیار دقیق است كه از چند ساعت قبل از بیدار شدن به تدریج بدن را برای این كار آماده می‌كند. این حالت را می‌توان با روشن شدن كامپیوتر مقایسه كرد.

 

زمانی‌كه شما دكمه روشن شدن كامپیوتر خود را فشار می‌دهید، برای مدتی صداهایی از داخل آن می‌شنوید. چند صفحه مختلف روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند و سرانجام زمانی‌كه كامپیوتر مراحل آماده‌سازی خود را طی كرد، تصویر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. بدن انسان هم در هنگام بیدار شدن شرایطی مشابه با این كامپیوتر دارد و اگر مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نشود، آن‌گاه كسالت، خستگی، خواب‌آلودگی و حتی بیماری به سراغ فرد می‌آید.

 

از چند ساعت قبل از بیدار شدن ،خواب انسان سبك‌تر می‌شود، دمای بدن به تدریج بالا می‌رود و هورمون‌هایی در بدن تزریق می‌شوند كه انرژی لازم را برای بیدار شدن از خواب فراهم می‌كنند. اما اگر خوابیدن و بیدار شدن شما نظم نداشته باشد، بدن نمی‌تواند زمان بلند شدن را تخمین بزند و مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نمی‌شود.

 

به این ترتیب صدای زنگ ساعت شما در فضای خانه بلند می‌شود اما شما هنوز برای بیدار شدن آماده نیستید و به همین دلیل احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌كنید. البته اگر تاكنون خواب منظمی نداشتید، خیلی نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توان ساعت بدن را تنظیم كرد. اگر هر شب در یك ساعت مشخص به رختخواب بروید و حتی در روزهای تعطیل در یك ساعت مشخص بیدار شوید بعد از چند هفته، ساعت بدن شما هم تنظیم می‌شود.

 

به همین دلیل است كه بعضی از مردم همیشه پنج دقیقه قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند. فعالیت‌های بیولوژیكی در این افراد به خوبی تنظیم شده است و بدن آنها درست راس ساعت مشخص از خواب بیدار می‌شود.

 

دوباره نخوابید

 

اكثریت آدم‌ها بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت دكمه روی آن را فشار می‌دهند تا بین 10 تا 20 دقیقه دیگر بخوابند اما به اعتقاد كارشناسان این بدترین كاری است كه یك نفر ممكن است در هنگام صبح انجام دهد. علت این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو كرد كه در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبك‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود.

 

اما اگر شما بعد از بیدار شدن، باز هم بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، آن را خاموش كرده و بخوابید، ممكن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی بازگردید. شما قرار نیست در حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید، بلكه خواب شما باید به تدریج سبك شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز كنید.

 

نور را به خانه دعوت كنید

 

بیدار شدن و خوابیدن‌های مكرر در هنگام صبح تنظیم بدن را به هم می‌ریزد و حتی ممكن است باعث شود شما در كل روز احساس كسلی، سرگیجه، ناهوشیاری و خواب‌آلودگی داشته باشید. به همین دلیل كارشناسان معتقدند، بهتر است ساعت خود را درست در زمانی تنظیم كنید كه تصمیم دارید از خواب بلند شوید و به این ترتیب دیگر نتوانید به خودتان وقت اضافه برای خوابیدن بدهید.

 

همچنین بهتر است به محض بیدار شدن از خواب، پرده‌های خانه را كنار بزنید تا نور آفتاب به داخل اتاق‌تان وارد شود. نور آفتاب به طور طبیعی ساعت داخلی را به كار می‌اندازد و به بدن اعلام می‌كند كه هنگام صبح فرا رسیده است.

 

این یك هشدار است

 

تغییر حالت از خواب به بیداری وضعیت بسیار استرس‌زا و پرفشاری را برای بدن فراهم می‌كند. با اینكه شما در هنگام خواب كاملا بی‌حركت و آرام هستید اما تغییرات زیادی در بدن شما در حال رخ دادن است. برای مثال دمای بدن شما به تدریج كاهش پیدا می‌كند و فشار خون‌تان كم می‌شود. زمانی‌كه فرد بیدار می‌شود، بدن به طور ناگهانی احتیاج به فعالیت بیشتری دارد. به همین دلیل قلب باید شدیدتر از قبل شروع به كار كند و جریان خون در بدن سرعت بگیرد.

 

در حقیقت بدن برای آنكه خود را با این تغییرات وفق دهد احتیاج به زمان دارد و درست به همین دلیل است كه اكثر حملات قلبی در هنگام صبح رخ می‌دهند. اگر یك لخته كوچك در رگ‌های خونی شما قرار گرفته باشد، افزایش فشار خون بعد از بیداری ممكن است باعث حركت آن به بخش‌های حساس شده و خطر ابتلا به سكته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

 

با خورشید قهر نكنید

 

تقریبا همه انسان‌ها روز فعال هستند. این به آن معناست كه آنها در هنگام شب می‌خوابند و در هنگام روز به كار و فعالیت می‌پردازند. همه ما دارای یك سیستم تنظیم‌كننده 24 ساعته هستیم كه احساس خواب‌آلودگی یا شادابی و فعالیت را در بدن ما تنظیم می‌كند. به طور طبیعی این سیستم بر اساس طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود.

 

گیرنده‌های حساس نوری كه در داخل چشم انسان قرار گرفته‌اند، به طور مرتب پیام‌هایی را به مغز و ساعت بدن می‌فرستند تا آن را تنظیم كنند. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم در هنگام خوابیدن یا بیدار شدن مشكل دارید، ضروری است كه زمانی از روز خود را در بیرون از خانه سپری كنید.

 

زمانی‌كه شما به نور خورشید نگاه می‌كنید، درست مانند آن است كه بدن‌تان به یك ساعت دیواری نگاه می‌كند تا كارهای روزانه خود را تنظیم كند. در حقیقت ساعت بدن می‌تواند با نگاه كردن به نور آفتاب خود را با وقت محلی منطقه‌ای كه شما در آن به سر می‌برید تنظیم كند. حال می‌توان توضیح داد كه چرا بدن شما بعد از وارد شدن به یك كشور دیگر به راحتی خود را با ساعت آنجا تنظیم می‌كند و حتی با وجود اختلاف ساعت، شما در آن كشور هم راس ساعتی كه به آن عادت كرده‌اید، از خواب بیدار می‌شوید؟

 

یكی از مشكلات زندگی امروزی این است كه بسیاری از ما به اندازه كافی از نور خورشید بهره نمی‌گیریم. خصوصا در فصل زمستان شما مجبورید در تاریكی از خواب بیدار شده و به سركار بروید. تعداد زیادی از ما با مترو به سر كار می‌رویم و در محیط كار نیز تا تاریك شدن هوا در یك اتاق به سر می‌بریم. در هنگام شب هم در تاریكی به خانه باز می‌گردیم و به این ترتیب فقط چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم.

 

ژنتیك خودتان را بشناسید

 

تقریبا 10 درصد از مردم خوابی مشابه با مرغ و خروس دارند. آنها خیلی زود به رختخواب می‌روند و صبح‌ها هم زود از خواب بیدار می‌شوند. بعضی دیگر هم مانند جغدها زندگی می‌كنند كه دوست دارند تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب بیدار بمانند و صبح روز بعد با ساعت زندگی خانه خود كلنجار بروند. بقیه مردم هم حالتی بینابین دارند و رفتارهایی مشابه با هر دو گروه از خود نشان می‌دهند. بعضی از مردم اصولا برای زندگی صبح آفریده نشده‌اند.

 

آنها در هنگام صبح احساس گیجی، كندی، بداخلاقی و كم‌تحركی دارند كه این حالت‌ها می‌تواند تا دو ساعت و حتی بیشتر ادامه پیدا كند. اما بعضی دیگر مانند فنر از رختخواب خود بلند می‌شوند و سراغ كارهای خود می‌روند. دانشمندان معتقدند این تفاوت‌ها كاملا ژنتیكی است و شما می‌توانید مشابه آنها را در بین پدر و مادرها و فرزندان آنها ببینید. ایده‌آل‌ترین حالت برای هر شخص این است كه بتواند زندگی و كار خود را با این خصوصیات ژنتیكی تنظیم كند. برای مثال افرادی كه خواب‌شان مانند جغدهاست در مشاغلی مانند نگهبانی در شب، پرستاری، پذیرش هتل‌ها و مانند آنها موفق‌تر هستند و در عوض گروه دیگر باید به دنبال مشاغلی باشند كه در صبح زود آغاز می‌شود.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: خواب , ,



چرخه ی نیتروژن
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 441
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

چرخه نیتروژن, نیتروژن

 

حدود 78 درصد از جوّ زمین را نیتروژن تشکیل داده است. مقدار معینی از این نیتروژن، به طور مداوم از جوّ گرفته و به آن بازپس داده می شود. به گردش مداوم نیتروژن بین خاک، آب، هوا و موجودات زنده «چرخه ی نیتروژن» می گویند. تمام موجودات زنده برای ادامه ی حیات به نیتروژن احتیاج دارند. در واقع نیتروژن یکی از اجزای تشکیل دهنده ی پروتئینها و اسیدهای نوکلئیک است که وجود هر دو برای ادامه ی حیات ضروری است.

 

قسمتی از نیتروژن موجود در هوا هنگام رعد و برق از آن جدا می شود. تخلیه ی ناگهانی بار الکتریکی باعث می شود مقداری از اکسیژن و نیتروژن موجود در هوا با هم ترکیب شوند و اکسیدهای نیتروژن به وجود آید. اکسیدهای نیتروژن پس از حل شدن در آب با سایر عناصر ترکیب می شوند و ترکیبات نیتروژن دار تولید می کنند.

 

برخی از باکتریها و جلبکها نیز نیتروژن موجود در هوا را جذب می کنند. باکتریهای خاصیّ که در ریشه ی برخی از گیاهان مثل نخود، لوبیا، نخودفرنگی و غیره وجود دارند، نیتروژن هوا را به طور مستقیم جذب می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند.

 

گیاهان با استفاده از نیتروژن، پروتئین می سازند و جانوران با خوردن گیاهان، این پروتئینها را وارد بدن خود می کنند.

 

گیاهان و جانوران پس از مرگ توسط تجزیه کنندگان موجود در خاک تجزیه می شوند. به این ترتیب ترکیبات نیتروژن دار وارد خاک شده، توسط گیاهان مصرف می شوند. جانوران، ترکیبات نیتروژن دار را با خوردن گیاهان یا سایر جانوران گیاهخوار وارد بدن خود می کنند.

 

باکتریهای تجزیه کننده ی موجود در خاک مقداری از ترکیبات نیتروژن دار خاک را به نیتروژن گازی شکل تبدیل می کنند. به این ترتیب تقریباً همان اندازه نیتروژنی که از هوا گرفته و مصرف می شود، مجدداً به آن باز می گردد.

 

در واقع نیتروژن موجود در هوا از خاک، اندامهای مختلف گیاهان و بدن جانوران عبور می کند و در نهایت دوباره هوا می شود. این کار ممکن است هزاران و یا حتّی میلیونها سال طول بکشد؛ ولی هر مولکول نیتروژن سرانجام به هوا باز می گردد.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: چرخه ی نیتروژن , ,



چرا گور خرها خط دارند؟!
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 421
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

چرا گوره خرها خط دارند

 

 

 

 

زمانی که پای مد در میان باشد، لباس هیچ حیوانی چون گوره خر منحصر به فرد نیست. راه‌های نقش بسته بر بدن هر گوره خر، مانند اثر انگشت، کاملا منحصر به همان گوره خر هستند و هیچ نمونه مشابهی ندارند. از آن جالب تر اینکه به طور کلی سه گونه گوره خر در تمام جهان وجود دارد که الگوی کلی خط های بدن هر یک از آنها با گونه دیگر متفاوت است.

 

اما چرا گورخر ها خط دارند؟ دانشمندان هنوز نتوانسته اند به این پرسش پاسخ دهند، اما برخی معتقدند خطوط موجود بر تن گورخرها به نوعی به استتار آنها در مقابل شکارچیان کمک می‌کند. وجود این خطوط موجب می‌شود حیوانات شکارچی نتوانند یک حیوان منفرد را از گله ای در حال حرکت متمایز کند.


همچنین این خطوط مانع از حمله حشراتی می‌شوند که حیوانات را تنها از راه دیدن سطوح وسیعی یک رنگ تشخیص می‌دهند. همچنین تفاوت‌های خطوط نقش بسته بر بدن هر گوره خر نسبت به گوره خرهای دیگر به آنها در شناسایی هم کمک می‌کند.


گوره خرها حیوانات اجتماعی هستند که در چمنزارها زندگی می‌کنند. آنها با یکدیگر به چرا می‌روند و حتی در تیمار کردن هم به یکدیگر کمک می‌کنند.


گونه بورچل گوره خرها، بیشترین جمعیت از این نوع جانور را به خود اختصاص داده است. این حیوانات در گروه‌های خانوادگی کوچکی متشکل از یک مرد، چندین زن و فرزندانشان زندگی می‌کنند. این خانواده‌ها می‌توانند با هم همراه شده و گله‌هایی بزرگ را تشکیل دهند. با این حال در گله‌های بزرگ نیز روابط خانوادگی گوره خرها حرف اول را می‌زند.


گوره خرها همواره باید نسبت به حمله شیرها هشیار باشند. در صورتی که یک گوره خر مورد حمله حیوانی وحشی قرار بگیرد دیگر اعضای خانواده او با حلقه زدن به دورش از وی دفاع می‌کنند تا شاید بتوانند شکارچی را از محل فراری دهند.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: گورخر , خط , ,



الهام ازمرغ مگس خوار؛هواپيمايی که بال می‌زند
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 389
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

الهام از مرغ مگس خوار

 

 

شرکتی مکانیکی با پشتیبانی وزارت دفاع آمریکا نوعی هواپیما ابداع کرده است که می تواند مشابه مرغ مگس خوار ، برای پرواز بال هایش را به هم بزند.

 

 

محققان نوعی هواپیمای کوچک و 19 گرمی ابداع کرده اند که با استفاده از باله های متحرکش می تواند با سرعت بالایی پرواز کرده و در میان آسمان مانور دهد و به واسطه ثبت عکس های هوایی اطلاعات محیطی مختلفی را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

 

این هواپیما که مشابه مرغ های مگس خوار می تواند بال هایش را با سرعت به هم بزند NAV نام داشته و توسط شرکتی به نام «ارووایرمنت» و تحت قرارداد این شرکت با وزارت دفاع آمریکا ساخته شده است. در یک نمایش آزمایشی این مرغ مگس خوار مکانیکی توانست از فضای خارج وارد یک ساختمان شده و پیش از خروج از ساختمان تصاویر اکتشافی متعددی را به ثبت برساند.

 

مرغ مگس خوار مکانیکی می تواند با استفاده از باطری داخلی اش برای هشت دقیقه پرواز کند. همچنین با کمک شبیه سازی ساختارهای واقعی بدن مرغ مگس خوار این هواپیما از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و با کمک بال هایی که می تواند مانند پرنده ها آنها را به هم بزند، پروازی کارامدتر از پرواز با استفاده از موتورها و یا ملخ های هواپیما دارد.

 

بدنه این هواپیما نیز مشابه بدن مرغ مگس خوار طراحی شده با این تفاوت که بال های هواپیما بلند تر از بال های پرنده واقعی بوده و در عین حال به جای پا و دم برای این هواپیما از میله هایی برای فرود آمدن استفاده شده است.

 

طول بال این نمونه دست ساز 16 سانتیمتر بوده و می تواند با سرعتی برابر 17 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. همچنین این هواپیما می تواند در برابر وزش بادی به قدرت 8 کیلومتر بر ساعت مقاومت کند.

 

مرکز تحقیقات وزارت دفاع آمریکا، در نظر دارد برای بهبود دادن توانایی های این مرغ مگسخوار مکانیکی، سیستم GPS و سیستم خودکار ممانعت از برخورد با موانع را به آن افزوده و سیستم ارتباطاتی و انرژی آن را بهبود دهد.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: مرغ مگس خوار , ,



انواع حرکات زمین
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 602
نویسنده :

حرکت انتقالی زمین به دور خورشید

 

سرعت این حرکت زمین در مدار خود به دور خورشید یکسان نیست ودر نزدیکی خورشید بیشتر میشود.از اثرات این حرکت ایجاد یک سال شمسی شکل گرفتن فصول مختلف و تغییر ظاهری چهرهٔ آسمان شب در طول سال است. مدت این چرخش ۳۶۵٫۲۵ روز است و سرعت زمین در این مدار ۳۰کیلومتر بر ثانیه‌است.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



ماه
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 466
نویسنده :

ماه تنها قمر طبیعی زمین وپنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی، چندمیلیارد سال است که به دور زمین می چرخد. هزاران سال است که انسان آن را نظاره نموده و به عنوان نشانی از خداوند به آن احترام گذاشته است. او همواره در این رویا بوده که روزی بتواند به این جهان همسایه سفر کند. ماه با پدیده های نوری منظم و از روی قاعده ای که مرتب تکرار می شود از قبیل هلال و بدر به نیاکان ما یاری نموده تا بتوانند نخستین تقویم های قابل استفاده را به وجود آورند. ماه به خاطر نزدیک بودن به زمین بعد از خورشیددرخشانترین جرم آسمانی از دیدگاه زمینیان است که در حالت بدر(ماه کامل) با قدر ۱۲- می درخشد. ماه همچنین اولین جرم آسمانی بود که انسان توانست در مورد فاصله، اندازه، ابعاد و مناظر آن به تحقیق و بررسی بپردازد.


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



تصوبر ککشان راه شیری
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 458
نویسنده :

نجوم

تصویر کهکشان راه شیری از پارک ملی اولوداگ ترکیه که توسط تون تزل به ثبت رسیده است. این منظره طبیعی در بالای نورهای انسان ساز قرار گرفته که شهرها و روستاها در پائین تصویر نورافشانی می کنند.

 


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



اعجاب کوتوله های سفید :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 471
نویسنده :

کوتوله های سفید ستارگانی با قطر کم و جرم فوق العاده زیاد هستند ، مثلا یک قاشق از ماده تشکیل دهنده آنها می تواند یک تن وزن داشته باشد !


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سال نوری در زمین :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 494
نویسنده :

ایا می دانید یک سال نوری معادل یک سال ماست ؟ یعنی وقتی می گوییم ستاره ای 8 سال نوری از ما فاصله دارد یعنی زمانی که این ستاره را دیده ایم تصویر گرفته شده از آن مربوط به 8 سال پیش می شود و بدین ترتیب وقتی می گوییم ستاره ای یک میلیارد سال نوری از ما دور است یعنی تصویر دریافتی از ان مربوط به یک میلیارد سال پیش است و برای دیدن تصویر کنونی ان باید یک میلیارد سال دیگر صبر کنیم !


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



گذر تمام ستارگان :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 464
نویسنده :

آیا می دانید اگر در حدود دهم هر ماه حدود 9 شب ستارگان را درست بالای سر خود رصد کنید طی یک سال همه ستارگان آسمان از این خط خواهند گذشت ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



انرژی فوق العاده خورشید :
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 509
نویسنده :

آیا می دانید اگر انسان بتواند یک ثانیه از انرژی ساطع شده از خورشید رامهار کند این انرژی می تواند انرژی مورد نیاز یک میلیون سال بشر را تامین نماید ؟ و ایا می دانید هر ثانیه 5 میلیون تن از خورشید تبدیل به انرژی می شود و نوری که در هسته وجود دارد نیم کیلومتر را طی می کند تا به سطح خورشید برسد ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سیاره مشتری:
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 499
نویسنده :

ایا می دانید سیاره مشتری آنقدر بزرگ است که تمام سیاره های منظومه شمسی را در خود جای می دهد و اگر مشتری نبود سیارک هایی که هر 50 میلیون سال پرتاب می شوند را نمی بلعید و بدین ترتیب  دیگر زمینی وجود نداشت ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



سیاره مشتری:
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 422
نویسنده :

ایا می دانید سیاره مشتری آنقدر بزرگ است که تمام سیاره های منظومه شمسی را در خود جای می دهد و اگر مشتری نبود سیارک هایی که هر 50 میلیون سال پرتاب می شوند را نمی بلعید و بدین ترتیب  دیگر زمینی وجود نداشت ؟


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



دمای زمین:
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 534
نویسنده :

 لطفا به این ارقام توجه کنید و نکته عجیب را در آن بیابید ( ردیف سیارات از نزدیک ترین به دورترین از خورشید می باشد )

دماهای سطحی سیارات منظومه شمسی    : 

 عطارد : 430            زهره : 465        زمین :15      مریخ: 23-         مشتری : 150-   زحل : 180-          اورانوس :210-       نپتون :220-    پلوتون : 230-


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



مرگ خورشید
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 456
نویسنده :

 آیا می دانید خورشید  در حدود پنج میلیارد سال دیگر منفجر خواهد شد و این واقعه در اواخر عمر این ستاره اتفاق می افتد و چند روز بعد حیات در زمین به پایان خواهد رسید ؟

هر چند که کیهان شناسان احتمال این واقعه را فوق العاده کم می دانند ولی بهر حال می توان خورشید را یک نواختر به حساب آورد که روزی دستخوش این واقعه خواهد شد ( نواختر ستاره ای است که به یکباره پوسته بیرونیش را می ترکاند و به ناگهان تمام لایه بیرونی خود را که پوسته منبسط شونده ای گرداگرد ستاره است ،می اندازد و این لایه وارد جو می شود )


:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



خبر
نوشته شده در پنج شنبه 21 آذر 1392
بازدید : 428
نویسنده :

برای دیدن مطالب به نجوم و تفکر و پژوهش مراجعه کنید




چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 347
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

پشه,علت نیش زدن پشه,مواد دورکننده حشرات

چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟
شما هم می دانید که پشه ها بیشتر جذب برخی افراد می شوند و به نظر می رسد قسمت هایی از بدن را بیشتر دوست دارند، اما آیا می دانید چرا این گونه است؟ این موضوع یکی از وسیع ترین تحقیقات در سال های اخیر بوده است.
بر طبق تحقیقات، هر نوع پشه، به یک چیز جذب می شود، برای مثال برخی پشه ها ممکن است جذب خون انسان شوند، در حالی که برخی دیگر تنها جذب خون حیوانات می شوند.
در متن زیر برخی از مواردی که پشه ها را جذب می کنند، نام می بریم:
1- دی اکسید کربن
دی اکسید کربن یکی از مهم ترین گازهای جذب کننده پشه ها می باشد و آنها می توانند بوی این گاز را از فاصله چهار و نیم متری احساس کنند.از آنجا که انسان با هر تنفس، مقداری دی اکسید کربن از بدن خارج می کند، پس تقریبا غیرممکن است پشه ها جذب انسان نشوند!
هنگامی که یک پشه ماده، بوی دی اکسید کربن را احساس می کند، به صورت مارپیچی پرواز می کند تا خود را به منبع این بو برساند.

پس با این توصیف، وقتی یک خانم باردار مقدار دی اکسید کربن بیشتری را دفع می کند، پس پشه ها بیشتر جذب او می شوند.


2- تحرک بدنی
پشه ها بیشتر جذب افراد دارای تحرک بدنی می شوند تا افراد کم تحرک.اگر یک فعالیت ورزشی انجام دهید، افزایش بازدم، تحرک، عرق کردن و گرمای بدن باعث جذب بیشتر پشه ها به سوی شما می گردد.
هنگامی که دی اکسید کربن با بوی پا ترکیب می شود، بسیاری از پشه ها را جذب خود می کند و بسیاری از بیماری ها نیز با همین پشه ها منتقل می شوند.


3- گروه خونی
پشه ها بیشتر جذب افراد با گروه خونی O می شوند.پشه بیشتر جذب گروه خونی فرد می شود تا بوی او.اما این را باید گفت که هر دوی این ویژگی ها توسط یک ژن منتقل می شود، پس نمی توان با این گونه پشه ها مبارزه کرد. 


4- بوی پا
یکی از بوهای جذاب برای پشه ها، بوی عرق پا می باشد.هنگامی که دی اکسید کربن با بوی پا ترکیب می شود، بسیاری از پشه ها را جذب خود می کند و بسیاری از بیماری ها نیز با همین پشه ها منتقل می شوند.

پشه,علت نیش زدن پشه,مواد دورکننده حشرات

نکات لازم هنگام استفاده از مواد دورکننده حشرات
- معمولا مواد دافع حشرات، برای مدت 1 تا 5 ساعت موثرند و این بستگی به چندین عامل دارد، از جمله: نوع پشه، میزان تعریق فرد و مقدار سایش و خارش پوست.
- اسپری و مواد دافع حشرات را نباید روی چشم ها، بینی، لب، محل بریدگی و یا زخم پوستی، پوست آفتاب سوخته و نیز پوست حساس استفاده کنید و دور از این قسمت ها اسپری کنید و یا بمالید.
- این مواد را زیر لباستان نزنید.
- برای موثرتر بودن، به طور کامل و به طور مساوی، پوست خود را با این مواد بپوشانید.
- از این مواد دافع به نوزادان نزنید و آنها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
- شما می توانید این مواد را با آب و صابون از روی پوست خود بشویید.


مواد دورکننده پشه
معروف ترین مواد دافع حشرات عبارتند از: DEET ، پرمترین، سیترونلا (روغنى‌ با بوى تند كه‌ در عطرسازى و صابون‌ سازى و دفع‌ حشره‌ به‌ كار مى‌رود) و اکالیپتوس.
در مورد هر کدام از این مواد، اقدامات احتیاطی را باید رعایت کنید:
DEET یکی از رایج ترین و موثرترین مواد مورد استفاده برای دفع حشرات می باشد.محصولاتی که بیشتر از 15 درصد DEET دارند را نباید برای کودکان استفاده نمود.برخی افراد نسبت به این ماده فعال آلرژی دارند.


پرمترین گاهی در دفع حشرات استفاده می شود. هنگامی که محصولی دارای این ماده باشد، نباید آن محصول را مستقیما به بدن بزنید و باید به قسمت بیرونی لباس بمالید.
سیترونلا و اکالیپتوس و دیگر مواد طبیعی در برخی از محصولات دافع حشرات به کار برده می شود.به طور کلی، این محصولات در کوتاه مدت مفید می باشند و برخی ازآنها فقط 10 تا 20 دقیقه موثرند.
- روغن علف گربه نیز به عنوان دافع حشرات می باشد، اما در تست های آزمایشگاهی مشخص شده که هیچ کدام از این محصولات به خوبی DEET موثر نیستند.


بهتر است در زمان غروب آفتاب، لباس های رنگ روشن از قبیل: سفید، زرد و یا سبز کم رنگ بپوشید تا از نیش پشه ها در امان مانید.


برای دفع پشه ها چه نکاتی را باید رعایت کنید
1- عطرهای با بوی گل
هیچ مدرک علمی نشان نداده است که عطرها و یا لوسیون ها، پشه ها را جذب می کنند.اما پشه های ماده از شهد گل ها تغذیه می کنند و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که پشه های ماده جذب بوی گل ها می شوند.بنابراین از عطرهای با رایحه گل مخصوصا در موقع غروب آفتاب خودداری کنید تا پشه ها در اطراف شما نباشند.


2- لباس با رنگ تیره
برخی از پشه ها به رنگ های تیره از قبیل مشکی، آبی تیره و بنفش پررنگ کشش بیشتری دارند.پس بهتر است در زمان غروب آفتاب، لباس های رنگ روشن از قبیل: سفید، زرد و یا سبز کم رنگ بپوشید تا از نیش پشه ها در امان مانید.


3- نوشیدن الکل
یک تحقیق نشان داد که الکل ممکن است پشه ها را جذب کند و هنگامی که فردی الکل می نوشد، پشه های بیشتری را به خود جذب می کند.


4- سیر و ویتامین B
گرچه توصیه شده که مصرف سیر و ویتامین B تمایل پشه ها را کم می کند، اما آزمایش هایی که انجام شده، این یافته را ثابت نکرده است.بنابراین بعید به نظر می رسد با خوردن سیر بتوانید پشه ها را از خودتان دور کنید.مصرف سیر زیاد دافع افرادی می شود که در کنار شما نشسته اند، نه دافع پشه ها!


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟ , ,



چرا جغدها می‌توانند سر خود را بچرخانند؟!
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 411
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 چرا جغدها می‌توانند سر خود را بچرخانند؟!

جغدها علاوه بر انعطاف‌پذیری بالای بافت و مهره‌های گردنی خود برای اینکه بتوانند سر را به سادگی بچرخانند، شریان پشتیبانی دارند که در هنگام گردش سریع سر، مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز آنرا تأمین می‌کند.
جغدها بر خلاف ما انسان‌ها و بسیاری دیگر از گونه‌های جانوری می‌توانند بدون اینکه کوچکترین آسیبی به اسکلت و رگ‌های خونی گردن خود وارد کنند، سر را حداکثر 270 درجه بچرخانند. فکر می‌کنند این انعطاف‌پذیری حیرت‌انگیز چطور به وجود آمده است؟
به گزارش نشنال جئوگرافیک، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز موفق شده‌اند راز این توانایی جادویی جغدها را فاش کنند.

آنها می‌گویند مهره‌های گردنی و رگ‌های خونی این پرنده برای گردش سریع سر طراحی شده است.

جغد,چرا جغدها می‌توانند سر خود را بچرخانند,چگونگی چرخش سر جغد,دانستنیهای علمی

نکته اینجاست که جغدها مانند ما انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های دیگر نمی‌توانند چشم‌های خود را حرکت بدهند و در حقیقت چرخش سر جای حرکت چشم آنها را برای دیدن محیط پیرامون گرفته است. ما انسان‌ها برای دیدن فضای یک اتاق یا محیط پیرامون خود به سادگی می‌توانیم چشم‌ها را حرکت بدهیم؛ اما چشم جغدها ثابت است و نمی‌توانند کره چشم خود را برای دیدن محیط اطراف خود حرکت دهند، آنها ناچار برای دیدن هر چیزی باید از قدرت به ظاهر ماوراء‌الطبیعه خود استفاده کنند و سر را به اطراف بچرخانند.
اریک فورسمن که زیست‌شناس حیات وحش است و در این تحقیق مشارکت نداشته، می‌گوید: «بدن گروهی از پرندگان برای تاب آوردن در برابر این حجم از حرکت طراحی شده و بافت و رگ‌های خونی آنها بسیار انعطاف‌پذیر هستند».

جغد,چرا جغدها می‌توانند سر خود را بچرخانند,چگونگی چرخش سر جغد,دانستنیهای علمی

چرخش 270 درجه
گردن جغدها را 14 مهره گردنی تشکیل می‌دهد که با پر پوشیده شده و سر را از یک نقطه به تنه متصل کرده است. این در حالی است که گردن ما انسان‌ها تنها از 7 مهره تشکیل شده، از دو نقطه به سر متصل است و احتمال چرخش سر را از بین می‌برد.

البته ساختار منعطف گردن جغدها هم اجازه چرخش 360 درجه را به سر نمی‌دهد و حداکثر امکان حرکت 270 درجه خواهد بود. این میزان از حرکت سر به سادگی می‌تواند باعث شکستگی استخوان‌ها در حیوانات دیگر و خون‌ریزی داخلی شود.
 محققان دانشگاه جانز هاپکینز برای انجام این تحقیق تازه، تصویر سه‌بعدی رگ‌های گردنی و استخوان‌های 12 پرنده مرده را تهیه کردند. آنها پیش از کالبد شکافی به درون رگ‌های خونی رنگ و پلاستیک قرمز مایع تزریق کردند تا سرخرگ‌ها را برای تشریح حفظ کنند.
بررسی‌ها نشان می‌داد در بدن این پرندگان شریان‌ پشتیبانی وجود دارد که هنگام گرفتگی رگ‌های خونی در اثر چرخش ناگهانی گردن انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به عهده می‌گیرد. نکته جالب‌توجه دیگر اتساع رگ‌های خونی پس از بازگشت گردن به حالت عادی است که باعث می‌شود جریان اضافی که وارد سیستم شده، کنترل شود.

جغد,چرا جغدها می‌توانند سر خود را بچرخانند,چگونگی چرخش سر جغد,دانستنیهای علمی

فورسمن می‌گوید: «این توانایی جالب تنها در انحصار جغدها نیست، بلکه پرنده‌های دیگری مانند قوش‌ دم‌قرمز هم می‌توانند گردن خود را تقریبا به خوبی پسرعموهای اسرارآمیزشان به اطراف بچرخانند. این قابلیت برای پیدا کردن شکار یا حفظ پرنده در برابر شکارچیان بسیار باارزش است».

به نظر می‌رسد جغدها کمتر از آن چیزی که تاکنون فکرش را می‌کردیم، در محیط‌زیست خود اسرارآمیز و متفاوت باشند؛ گرچه داستان‌ها و صدای دلهره‌آور آنها که در دل شب شنیده می‌شود، جغدها را به سوژه بسیارخوبی برای تریلرهای هالیوود تبدیل کرده است.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: چرا جغدها می‌توانند سر خود را بچرخانند؟! , ,



چگونگی بقای مورچه‌ها در برابر سیل
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 674
نویسنده : امیرحسین رمضانخانی

 

مورچه‌,چگونگی زنده ماندن مورچه‌ها در سیل,علت شناور شدن مورچه ها در سیل

چگونگی بقای مورچه‌ها در برابر سیل
اسرار چگونگی زنده ماندن مورچه‌های آتشین در برابر سیل که برای چندین دهه زیست‌شناسان را سردرگم ساخته بود، اکنون توسط دانشمندان و مهندسان آمریکایی حل شده است.
محققان موسسه فناوری جورجیا از مدلسازی ریاضیاتی و تصویربرداری زمان‌گریز برای نمایش اینکه چگونه مورچه‌ها در زمان سیل بخشهای مختلف بدن خود مانند چنگالها و آرواره‌شان را برای ساخت نوعی قایق به هم متصل کرده تا برای چند روز روی آب شناور بمانند، استفاده کرده‌اند.


آنها دریافتند که این موجودات کوچک، بدن خود را مشابه روشی که الیاف ضدآب بافته می‌شوند،‌به هم متصل می‌کنند. دانشمندان به نمایش چگونگی عملکرد گروهی مورچه‌ها برای ساخت یک قایق ضدآب شناور در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم پرداخته‌اند.
اسکلت خارجی یک مورچه نسبتا آبگریز بوده از این رو می‌تواند روی آب باقی بماند اما مورچه‌ها این قابلیت ضد آب بودن خود را با چسباندن بدنهایشان به یکدیگر تقویت می‌کنند.


محققان، مورچه‌های آتشین را منجمد کرده و در آزمایشات خود مشاهده کردند که این موجودات در زمان قرار گرفتن در آب، با آروره‌ها، چنگالها و کیسه‌های چسبناک خود با نیرویی 400 برابر وزن بدنشان به هم متصل می‌شوند.
نتیجه آن یک ماده چسبناک و کشسان بود که تقریبا شبیه یک مایع متشکل از مولکولهای مورچه است. مورچه‌ها از یک شکل کروی به حالت قایقی پن‌کیک مانند در می‌آیند که از غرق شدن آنها در آب جلوگیری می‌کند.

 

محققان به پیگیری سفر مورچه‌ها پرداخته و با اندازه‌گیری ابعاد قایقهای مورچه‌ها دریافتند که مورچه‌ها با استفاده از یک ترتیب رفتاری کلیشه‌ای حرکت می‌کنند.مورچه‌ها در خطوط صاف حرکت کرده، به سمت لبه‌های قایق کمانه کرده و مجدداد حرکت می‌کنند تا در نهایت به یک لبه بچسبند. این قایق مورچه‌ای برای مسافران خود انسجام، خاصیت شناوری و آب‌گریزی فراهم می‌کند.


از این میان جالبتر آن است که این قایق در کمتر از 100 ثانیه شکل می‌گیرد. همچنین این قایق خودترمیم‌گر بوده و اگر مورچه‌ای از آن جدا شود، دیگران برای پر کردن جای خالی آن حرکت می‌کنند.
این پژوهش می‌تواند از کاربردهایی برای تحقیقات لجستیک و عملیاتی و همچنین علوم مواد از جمله ایجاد دستگاههای شناور ساخت دست بشر برخوردار باشد. همچنین این یافته‌ها می‌تواند بر حوزه رباتیک نیز تاثیر بگذارد.


:: موضوعات مرتبط: زیست شناسی , ,
:: برچسب‌ها: سیل , مورچه , ,



تعداد صفحات : 8